Digitaliseringen av radio har ikke bare gitt lyttertap, 2018 ble en dundrende fiasko også økonomisk for radiokanalene. Det viser ferske tall fra Mediebyråforeningen.
Omsetningen av radioreklame gikk ned med hele 10,7 % i 2018 sammenlignet med 2017. Tallene gjelder omsetning av radioreklame gjennom mediebyråene, det vil i hovedsak si P4-gruppen og Bauer media, lokalradio er i mindre grad berørt av dette.
Den totale omsetningen av radioreklame gikk ned fra 426 millioner kroner i 2017 til 380 milllioner kroner i 2018, skriver Kampanje. I tillegg kommer det som selges direkte av radiokanalene og lokal radioreklame.
Allerede etter årets fire måneder var det klart at radioreklame ville falle. - Per april går de tilbake 7,8 prosent, sa daglig leder i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen, som samler sammen tallene.
- Isolerer vi april, ser vi en tilbakegang på 17,0 prosent så her blir det spennende å se om dette endrer seg, med tanke på en etter hvert stabilisering av radiolytting, sa Mandt Larsen til Kampanje.com, etter bare fire måneder.
For 2017 rapporterte de kommersielle aktørene i Norge at det var et "greit" år for radioreklame, i betydningen av at omsetningen holdt seg relativt godt i et turbulent år.
- Det er et vanskelig marked for radio om dagen ikke minst på grunn av overgangen til DAB. Det er færre som lytter på DAB radio og dekningen går ned, sier forhandlingsdirektør, Jarle Thalberg, i mediebyrågruppen GroupM.
På den annen side har omsetningen av radioreklame falt litt mindre enn lyttertallene, som generellt er 15 % lavere enn de var før FM-slukkingen av rikskanalene. Som kjent har lokalradioene på FM økt sine lyttertall.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt