Nielsen Media Reasarch har overtatt lyttertallene og målingene i seg selv er blitt utvidet. Det har ført til at radiokanalene generellt har høyere tall. Målingene er ikke direkte sammenlignbare!
De første lyttertallene fra Nielsen ble offentliggjort i ettermiddag og viser en total oppslutning på 66,6 %. I fjor viste tallene, som da ble utarbeidet av Kantar TNS generellt i underkant av 60 % oppslutning, men i siste arbeidsuke før jul, uke 51 var den totale oppslutningen oppe i 62,8 %.
I den nye tallene har NRK totalt en oppslutning på 44.9 %, P4-gruppen 26,7 % og Bauer 15,3 %. I uke 51, 2018 hadde NRK 40,3 %, P4-gruppen 26,4 og Bauer Media 14,8 %. Ut fra denne sammenligningen kan det virke som om NRK har vunnet mest på de nye målingene.
NRK P1 er fortsatt største radiokanal med 28,8 %. På den gamle målingen hadde de 26,1 % i uke 51, 2018. P4 er nest største radiokanal i uke 1, 2019 med 13,9 %. Før jul hadde de 11,7 % oppslutning.
Nummer tre i den første målingen fra Nielsen er NRK P1+ med 8,3 %. NRK P2 har 5,7 %, P5 Hits har 5,4 % og NRK P3 har 5,2 %. Først på en sjuende plass finner vi Radio Norge på 4,7 % oppslutning.
I de nye lyttermålingene er det også tatt med en del digital lytting som før ikke ble målt, f.eks podkast og streaming blir målt på en annen måte som var forventet å gi høyere tall. Dette er en helt ny type måling og samtidig er utvalget av PPM-metere utvidet. De nye lyttertallene er derfor ikke direkte sammenlignbare med de gamle.
Markedsandelene i uke 1, 2019 er NRK Totalt 66,5 %, P4-gruppen 23,7 og Bauer Media 9,8 %. Sammenligner vi med uke 51 hadde NRK 61,6, P4-gruppen 27,6 og Bauer Media 10,8. Isolert sett kan det også her se ut som NRK vinner på at det blir nye tall, men husk at de kommersielle julekanalene var kjempestore i den siste uka før jul.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt