150 000 nordmenn har anskaffet seg smarthøytalere, som først kom på markedet mot slutten av fjoråret. Det melder Elektronikkbransjen i sin
årsrapport for salg av elektronikk i 2018.
Smarthøyttalere, eller digitale assistenter, lar deg styre både radio, musikk og andre smarte dingser i huset ditt via stemmen. Google kom med norsk stemmestyring i september, og deres digitale assistent Google Home ble offisielt lansert i Norge kort tid etter.
I en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen sier 150.000 nordmenn at de har anskaffet seg en smarthøyttaler.
– Undersøkelsen tyder også på at salget vil øke i 2019, 16 prosent av nordmenn sier de planlegger å kjøpe en smarthøyttaler framover. Det vil i så fall tilsi et salg på rundt 600.000 digitale assistenter, sier Jan Røshom, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Størst interesse for smarthøyttalere er det hos forbrukere i aldersgruppen 30-39 år.
DAB-salget halvert fra rekordåret 2017
Ikke overraskende går salget av dab-radioer ned i forhold til 2017, året da Norge slukket det riksdekkende FM-nettet.
– 2017 var et rekordår for dab-salget, med 1,29 millioner solgte apparater på tvers av de ulike kategoriene, sier Røsholm.
For 2018 havnet totalsalget på 698.000 enheter, det inkluderer dab i bil, adaptere, bordradioer, musikkanlegg med dab og ettermontert dab-radio til bil.
Flere kjøper hodetelefoner
Et marked for som fortsetter å vokse er salget av hodetelefoner, og nordmenn kjøper stadig dyrere produkter også her.
I 2017 ble det solgt 850.000 hodetelefoner, mens salget for 2018 øker med 3,5 prosent til 880.000 stykker. Samtidig øker salget i de dyreste kategoriene.
– I 2017 sa 11 prosent at de hadde betalt mer enn 3.000 kroner for sine hodetelefoner, i 2018 har antallet hoppet til 16 prosent, sier Røsholm.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt