Det begynner å bli mange år siden folk flest begynte å velge bort tradisjonell radio.
Hjemme har folk så mange muligheter til å følge med på YouTube,
podkaster, radiokanaler (via internett også lokalradioer langt fra deres
lokale områder), tv-kanaler og mye mer. Mesteparten av radiolyttingen
foregår i bil og i andre situasjoner hvor man er opptatt med andre ting,
samtidig som man trenger litt bakgrunnsstøy. Med mye kjedelig oppvask og
husarbeid som tar lang tid, trenger jeg å høre litt radio.
FM slukkingen i 2017 var et eksperiment på om lytterne faktisk ble med
over til digitale lytterplattformer. Lokalradioene som ble igjen på FM
fikk et kjempeløft, fordi lytterne trenger noe å høre på i farten mens
de kjører. Lytterne har vendt ryggen og ikke giddet å bruke penger på
DAB-adapter når de har bluetooth innebygd i bilstereoanlegget, og kan
istedenfor bruke en gratis radioapp. Det gjelder ikke alle. Mange har
skaffet seg DAB for å følge utviklingen.
Internett har en lysere framtid enn DAB. Folk hører på radio på
forskjellige plattformer. Ved datamaskinen kan jeg ha DAB radio, men der
har jeg internett med tusentalls radiokanaler. Ikke de mellom 50 og 100 på
DAB, inkludert P1 Rogaland og P1 Sørlandet. På internett har jeg i
tillegg resten av distriktsporene til NRK P1.
Jeg elsker radio og det gjør mange andre også, men å følge tidsbestemte
programmer er gammeldags. På mange tv-dekodere går det an å programmere
opptak på forhånd og se de senere. Chromecast og Apple TV er enkel og
rimelig investering for å omgjøre en gammel flatskjerm til en smart-tv.
For mange år siden hørte jeg mye på radio hver kveld det ikke var noe
spennende å se på lineær tv. Nå gidder jeg sjelden å sjekke
sendeskjema utenom i sommerferien og i juleferien. Med stort innhold på
YouTube er det umulig å få fulgt med på alt som er interessant. Viafree
bruker jeg til å se på serier gratis (reklamefinansiert).
Trendene forandrer seg og folk forandrer seg. Vi hører ikke på radio på
grunn av at de sender på DAB eller FM. Vi trenger en grunn til å gidde.
Så lenge bilene ikke kjører selv må lytterne følge med på veien
istedenfor Netflix. Radiobransjen vil bli utfordret av stadig mer på
internett. Vi trenger noen å følge og en mulighet til å engasjere oss.
En mulighet til å ringe inn, chatte eller noe mer spennende enn å sende
inn en hilsen i påvente om at den skal bli lest opp på lufta.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt