NENT, Nordic Entertainment Group, børsnoteres på Nasdaq Stockholms-børsen 28. mars. Det går fram av et prospekt som nylig ble offentliggjort.
Ifølge Radionytt.se står det svært negative ting om det norske reklamemarkedet i prospektet og FM-slukkingen angis som årsak:
- I Norge har markedet for radioreklame krympet siden 2016, med en gjenommsnittlig nedgang på 1,7 % fra 2015 til 2018.
Markedet i Norge forventes å minske med i gjennomsnitt 4,1 % årlig fram til 2021, i første rekke på grunn av landets overgang til DAB, som i hvert fall midlertidig har svekket radioens rekkevidde.
Dette skriver altså NENT Group i sitt børsprospekt og viser til prognoser fra Zenith, melder radionytt.se. Dette er eierne av P4, P5 Hits og en rekke andre radiokanaler i Norge.
Kontrasten til Sverige er slående. I Sverige har markedet for radioreklame økt med opptil 12,1 % i perioden 2015 til 2018. Prognosen tyder på at radioreklame i Sverige vil øke med 2,8 % per år fram til 2021.
NENT Group driver også radio i andre land, og ikke minst eier de en rekke TV-kanaler. I Norge har de 68,2 % av det kommersielle radiomarkedet ( 2018 ) og 41,1 % i Sverige.
Den viktigste forskjellen på det norske og det svenske radiomarkedet er at man i Norge har satset på å slukke de nasjonale FM-kanalene og gått
inn for DAB / DAB+, mens man i Sverige i stedet har økt tilbudet på FM med tre nasjonale kommersielle radiokanaler. De kommersielle kanalene i Sverige sender fortsatt ikke på DAB.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt