Jeg har vært fast radiolytter i mange år og har på radioen blitt lei av
gullspørsmålet "hva skal vi gjøre i framtiden" og påstanden "dette vil
folk gjøre i alle år". Begge deler viser seg å slå feil, på grunn av
at folk endrer sine vaner. Allerede i 2005 ble vanlige folk overbevist om
at internett var framtiden, parallelt med tv og radio. Med smarttelefon og
nettbrett viste det seg at tv, DVD-spiller og radio kunne erstattes med
internett helt problemfritt. Så måtte papiravisene lage digitale
betalingløsninger, tv-kanaler kom og forsvant og industrien fikk
nedgangstider.
Jeg er 24 år og ble lei av CD for mange år siden. Mye rot, plasskrevende
og platene ble dårlige. Radioen ved siden av var praktisk for å slippe å
bruke penger på å kjøpe ny musikk. Men en uheldig utvikling var at
istedenfor at to programledere snakket sammen, var det plutselig bare en
programleder alene som fortalte om sangen vi hadde hørt og den neste vi
skulle få høre. Det er ingen måte å bli kjent med en programleder på,
men tvert imot en god grunn til å høre på noe annet enn radio.
I fjor ble jeg lei av radioen på grunn av at nesten alle kanalene var rene
spillelister, eller en eller to som snakket. Før jeg hørte episode 47 av
podkast-serien "Hvem slukket lyset på FM", hvor Kyrre Dahl intervjues
angående produktutvikling, har jeg hørt at blant annet Radio 1 har to
programledere som snakker sammen om forskjellige ting på morgenen. Det er
noen uker siden, men jeg har hørt mest på lokalradio, siden jeg er vane
med å for det meste kun høre nyheter, musikk og reklame.
Datamaskinen kan erstatte mange jobber, men de personlige relasjonene til
mennesker blir mer personlige enn relasjonene til en datamaskin. Mennesker
har problemer, løsninger, opplevelser og erfaringer. Datamaskinen gjør
bare den jobben som den er innstilt for å gjøre. Hvis folk ikke får
høre noe annet enn hva de kan lese selv umiddelbart, vender folk ryggen og
finner noe annet å høre på. Jeg liker radio, men radio blir litt mer
Spotify med nyheter og reklame hvis innholdet kun er populære og kjente
sanger.
Jeg husker som det var i går at folk slo på kjøkkenradioen før de
åpnet kjøleskapet som morgenrutine, men nå er det mobilen folk sjekker
før de smører frokosten. Det er ikke rart, for de siste årene med FM
hørte jeg de samme sangene på flere rikskanalene, spesielt de som var på
FM. Kjøkkenradioen min har internett, DAB+ og FM, den er snart 9 år
gammel og skal brukes ut levetiden. Det er for tidlig å si noe om planen
er å kjøpe en ny radio etter den sin levetid, men hvis radiokanalene
fortsetter å være jukeboks eller ligne på noe tilsvarende, blir det
isåfall ingen bråhast.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt