De kommersielle radioene i Sverige gjør det bra etter at det ble opprettet
tre nasjonale nettverk på FM i fjor. NRJ er nå for første gang større enn SR P3 med en oppslutning på 9,4 %.
NRJ er nå 0,2 prosentpoeng større enn SR P3 og i løpet av det siste året har NRJ økt med 2,4 prosentpoeng
mens SR P3 har mistet 2,5 prosentpoeng i den samme perioden, melder radionytt.se
- Dette er en milepæl og selvsagt svært gledelig, sier NRJ-sjef Richard Mazeret. - Til tross for at P3 og
statskanalene fortsatt har et overlegent budsjett og en distribusjonsfordel med flere og sterkere sendere så
vokser NRJ, noe som er veldig gøy, sier Mazeret ifølge radionytt.se.
Det er verdt å merke seg at Mix Megapol, den største kommersielle aktøren, også er større enn SR P1 og det
er bare SR P4 som er større enn Mix Megapol, med Rix FM like bak. SR P4 er distriktssendingene til Sveriges Radio.
I Sverige er det omvendt av Norge. Der har Bauer Media den største markedsandelen i radiomarkedet, med NENT
Group på en annen plass. Det er dog ikke like stor forskjell mellom aktørene som i Norge.
Det er NRJ, Rix FM og Mix Megapol som er de tre riksdekkende nettverkene i Sverige. Star FM og Rockklassiker er
semi-nasjonale gjennom syndikering av regionale konsesjoner og dekker store deler av landet, men ikke overalt.
LYTTERTALL SVERIGE, UKE 11, 2019 Daglig oppslutning i % - (uke 10)
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt