Årets store internasjonale radiokonferanse er i gang i Lausanne i Sveits. Radiodays Europe 2019 ble åpnet med
svært optimistiske toner fra flere hold, blant annet Paul Keenan i Bauer Media.
Kommersiell radio opplever økt lytting og økte reklameinntekter i flere land, fortalte Bauer-sjefen. Han dro spesiellt fram at kommersiell radio
i Norge nå har flere lytteminutter enn før, til tross for debatten om DAB. I Sverige passerte kommersiell radio for første gang 1 milliard kroner i omsetning i fjor.
Bauer i Storbritannia har i de siste månedene kjøpt opp flere radioselskaper og lansert en ny og mer moderne klassisk radiostasjon, forklarte Keenan.
Allerede denne uka lanserer Bauer en ny country-kanal i Storbritannia.
Han mener at en av årsakene til suksessen er at radio-aktørene er flinke til å fornye seg. Men, han hadde også stor tro på fremtiden, blant annet det faktum at audio nå blir
stadig mer brukt på stemmestyrte enheter. Men, samtidig er det viktig å holde på troverdigheten og dyrke den direktesendte radioen, mente Keenan.
Dette med troverdighet dro også Noel Curran i EBU fram i sin tale under åpningen. Han viste til tall som slo fast at 85 % av europeerne stoler på radioen. Norge er ikke med i disse tallene,
men det er ingen grunn til å tro at det er store forskjeller. En snodig vri er at radio har økt sin troverdighet i England, samtidig som landet er låst fast i en kaotisk brexit-prosess.
Over 1500 deltagere fra radiostasjoner i mer enn 50 land deltar på Radiodays Europe, som er blitt den viktigste internasjonale radiokonferansen. .
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt