Podkast er i ferd med å bli det helt store i USA. Det fortalte presidenten for iHeartMedia Networks på den store internasjonale radiokonferansen Radiodays Europe i Sveits i dag.
- Podcasting will be in front and in center of the audio boom, sa Davis som også fortalte at iHeartMedia har begynt å bruke podkast som en del av den linære radioen.
Som bakgrunn for sitt utspill viste han til at nesten halvparten av alle amerikanere hører på podkast i en eller annen form og at det er blitt en 500 millioner dollar-industri.
Podkast er også perfekt for talk radio, som en mulighet til å utvikle produktet videre. Davis mente også at det var viktig å være på flest mulig plattformer og ikke vente og se hva som slår an hos lytterne.
Darren Davis
Nettradio er også blitt stort og iHeartMedias nett-tjenester har nå 127 millioner registrerte brukere, sammenlignet med rundt 2 millioner i november 2011.
Samtidig er kringkasting fortsatt den viktigste plattformen for radio og samlet har iHeartMedia større dekning enn både Google og Facebook. Det er da tall som slår sammen kringkasting på FM/AM, web, podkasting og nettradio. Han beskrev den månedlige dekningen til 247 millioner mennesker i USA.
FM og AM-radio er fortsatt stort i USA, med en månedlig dekning på 91 % i aldersgruppen 18+. Ikke nok med det, radiolyttere er mer engasjerte og 86 % forteller at de har en "deep connection" med radio. Dette kommer tydelig fram når programledere slutter og folk blir lei seg.
Rent markedsmessig har radio også en fordel ved at de når utenfor målgruppen til mange annonsører. Med personifisert reklame når man kanskje hovedmålgruppen medr direkte på internett, men Davis viste til tall som tydelig sier at 70 % av omsetningen for annonsørene kommer fra kunder utenfor hovedmålgruppen.
iHeartMedia er verdens største radioaktør med over 850 radiostasjoner. Selskapet har gjennomgått flere forandringer men er essensiellt det som før het Clear Channel, som i en periode drev Radio 1-nettverket i Norge.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt