Radiolyttingen i Norge er nå oppe på samme nivå som før FM-slukkingen. Det sa Ole Jørgen Torvmark, tidligere daglig leder for Digitaltadio Norge, nå Norsk Radio på Radiodays Europe.
Torvmark ville på den annen side ikke gå så langt som å erklære digitaliseringen i Norge som en suksess. Han påpekte at slukkingen av de nasjonale FM-kanalene har gitt radio et dårlig rykte i Norge.
Dette kom fram under en sesjon om "Beyond FM" på den store internasjonale radiokonferansen i Lausanne i Sveits. Norge er fortsatt det eneste landet der man har gjennomført en såkalt "digital switchover" og Torvmark
delte erfaringer gjort i Norge. er tal
Torvmark gjentok mange av de kjente argumentene som at radiobransjen har gjort dette for å stå bedre rustet for fremtiden, samtidig som han innrømte at radiolyttingen falt med 15 % etter at de nasjonale
kanalene slo av sine FM-sendere i 2017. Men, lyttingen steg igjen utover høsten i fjor og etter at det er innført nye målinger ved nyttår er lyttingen nå på samme nivå som før 2017.
En annen kjent faktor i denne saken er at lokalradio som er igjen på FM har økt kraftig og det er fortsatt 7 % av befolkningen som kun hører på FM, noe Torvmark mente skyldes at Radio Metro fortsatt er å høre på FM i
Oslo-området, til tross for intensjonen om at det ikke skulle være kommersiell lokalradio i storbyene.
Han var optimist med tanke på at radiolyttingen vil fortsette å ta seg opp og viste til at det finnes seks millioner DAB-radioer i Norge og seks av 10 biler har nå DAB. Men han innrømte at for en del lyttere ble overgangen oppfattet som en
stor ulempe særlig med tanke på kostnader og at dette har gitt radio et litt dårligere rykte enn det hadde før.
Vi fikk også vite litt om situasjonen i Sveits, der man nå har 63 % digital lytting og landet er spådd til å bli det neste som slår av FM. Det er fortsatt ikke satt noe slukkedato i Sveits, fikk vi vite på Radiodays Europe.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt