Fremtidens biler kommer til å ha flere skjermer og selvsagt være koblet opp til internett via diverse stemmestyrte enheter. Det var fremtids-scenariet deltagerne på Radiodays Europe ble presentert i Lausanne i Sveits, i dag.
Samtidig kommer radioen på ingen måte til å forsvinne fra bilen. Det forsikret Martin Koch fra Audi i Tyskland. Han mente at det nye EU-pålegget om digitalradio i bilen bare er positivt og kan få DAB+ til å bli en virkelighet, også i Europa.
FM kommer selvsagt fortsatt til å være tilgjengelig i europeiske biler, men Koch var mer usikker på om AM (mellombølge) vil fortsette å være standard i bilen. Årsaken er blant annet strømforbruket, et hensyn som er viktig særlig for elektriske biler.
Koch var klar på at Radio is still the king når det gjelder underholdning i bilen, men i fremtiden må tradisjonell lineær radio konkurrere med mange andre alternativer, som podkast og streaming-tjenester. Morgan Jouber fra PSA mente at alle nye biler vil være koblet opp mot internett allerede neste år.
Mike Hill fra Radioplayer snakket om utfordringene ved at det blir mye innhold tilgjengelig for bilførere som vil ha radio og lyd. En ting er å ha oversikt over kanskje 100 radiokanaler som streamer over internett. Det er helt mulig å lage et system for de titusenvis av podkaster og andre on-demand lydprodukter.
Fremtidens bilradio vil derfor måtte personaliseres slik at de husker hvilke podkaster bilføreren og hans passasjerer ønsker å høre på. En annen ting er stemmestyring som flere mente kommer til å bli standard i bil ganske kjapt. Det er både sikkerhetshensyn og brukervennlighet som tilsier dette.
Da er det litt ironisk at det nå kommer svært store skjermer i bilen, allerede nå har man sett 40 tommer skjermer og i fremtiden kan det bli flere skjermer for forskjellig bruk i bilen. Det kan være en utfordring for trafikksikkerheten, bortsett fra når bilene kan kjøre seg selv.
Koch fra Audi var klar i sin oppfordring til radiobransjen om at bare lineær radio ikke blir godt nok i fremtiden, radioaktørene må tilby mer innhold on-demand. Han oppfordret til et tettere samarbeid mellom bilprodusentene og radiobransjen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt