Bare 50 % av befolkningen hørte på radio en gjennomsnittsdag i 2018. Det viser ferske tall fra Norsk Mediebarometer, som
er utarbeidet av Statistisk sentralbyrå. I 2017 var radiolyttingen på 54 % i den samme undersøkelsen.
Samtidig har andre lydmedier nå gått forbi radio. 51 % av befolkningen har brukt andre lydmedier i løpet av en gjennomsnittsdag i 2018, mot 50 % i 2017,
ifølge Norsk Mediebarometer. Andre lydmedier er f.eks strømming av musikk og podkast.
Går vi nærmere inn i undersøkelsen svarer bare 44 % at de har hørt på radio via kringkasting, mens 10 % har brukt nettradio i 2018, totalt 50 %. Nedgangen i radiolytting er størst blant kvinner, ned fra 55 % i 2017 til 47 % i 2018, mens mennene er mer trofaste mot radio, 54 % i 2017 mot 53 % i 2018.
Antall lytteminutter har også gått kraftig ned. Den var i 2017 på 78 minutter, mot bare 68 minutter i 2018, ifølge SSB. Nedgangen er sterkest i aldersgruppen 25 til 44 år, der radiolyttingen går ned fra 80 minutter til 57 minutter daglig.
På den annen side er det positive signaler i de nederste aldersgruppene. Tidsbruken på radio øker under 25 år. De mellom 16 og 24 år brukte 44 minutter på radio i 2018 mot bare 33 minutter i 2017.
På andre medieområder viser Norsk Mediebarometer at stadig færre leser papiraviser. Bare 30 % av befolkningen leser en papiravis daglig i 2018, mot 32 % i 2017. I 1998 var det 81 % som leste papiraviser.
Lineær-TV hadde for første gang en daglig oppslutning på under 80 prosent i 2012. Siden den gang har trenden vært nedadgående, og i 2018 var det 55 prosent som så lineær-TV en gjennomsnittsdag. Tar vi med direktesendt nett-TV, øker andelen til 60 prosent.
91 prosent av oss brukte internett en gjennomsnittsdag i 2018, som er en oppgang på ett prosentpoeng fra året før. Tiden vi bruker på internett har også økt noe, fra 2 timer og 38 minutter i 2017 til 2 timer og 47 minutter i 2018.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt