Medietilsynet anbefaler at lokalradio får sende på FM ut 2026. Medietilsynet mener at mediemangfoldet rammes dersom lokalradioene ikke får sende på FM etter 2021. Tilsynet foreslår derfor en FM-forlengelse på fem år og en ny driftsstøtte til lokalradioer som digitaliseres. Samtidig mener tilsynet det bør settes begrensninger for lokalradioene i slukkeområdene, og foreslår et reklameforbud for disse aktørene.
Kulturdepartementet ga i desember i fjor Medietilsynet i oppdrag å utarbeide en rapport som kartlegger grunnlaget for eventuelt å forlenge lokalradio på FM etter 2021. Nå er anbefalingen klar.
– Vi har blant annet sett på lokalradioenes betydning for mediemangfoldet, hvor langt digitaliseringsprosessen har kommet, den økonomiske situasjonen i bransjen og vurdert hvilke hindringer som kan stå i veien for lokalradioenes overgang fra FM til digitalradio (DAB). Vår anbefaling er at FM-konsesjoner for lokalradioer bør forlenges med fem nye år etter 2021, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Foreslår å styrke støtteordning
Tilsynet begrunner anbefalingen med at det fortsatt er et stykke å gå før DAB-nettene er utbygd, og at mange lokalradioaktører per i dag ikke har tilstrekkelig økonomisk grunnlag til å klare overgangen. Medietilsynets kartlegging viser at det er kostnadskrevende å bygge ut DAB, blant annet fordi det ikke er nok leietakere å dele sendekostnadene med.
– Vi ser at for mange er det FM-driften som finansierer DAB, og dersom FM-nettet skrus av etter 2021, er vi redd for at mange aktører kommer til å legge ned driften. Det får konsekvenser for mediemangfoldet både i et aktør- og bruksperspektiv, ikke minst i områdene utenfor storbyene, sier Velsand.
For å gjøre overgangen fra FM til DAB enklere for aktørene, foreslår Medietilsynet å styrke den eksisterende tilskuddsordningen som er rettet inn mot lokalkringkasting.
– Vi mener dagens støttetak bør heves eller fjernes, slik at det blir mulig å gi de enkelte aktørene større støttebeløp til utbygging. Samtidig ser vi behov for å innføre en driftsstøtte for å hjelpe lokalradioaktørene i overgangen, sier Velsand. Medietilsynet mener derfor at den økonomiske rammen for tilskuddsordningen bør økes, og at støtte bør kunne gis både til investering og drift. I første omgang mener Medietilsynet at utvidelsen av støtteordningen bør gjelde for den femårsperioden FM-utvidelsen omfatter.
Anbefaler strengere vilkår i slukkeområdene
Medietilsynet mener at det fortsatt gjelder særlige hensyn for nisjeradioene som opererer i slukkeområdene, som er de mest befolkningstette områdene i og rundt storbyene.
– Stortinget har sagt at disse aktørene i hovedsak skal ha et ikke-kommersielt driftsgrunnlag. Dagens vilkår som skal bidra til dette er etter Medietilsynets vurdering vanskelige og ressurskrevende å håndheve. Vi foreslår derfor å innføre et reklameforbud for lokalradioaktørene som sender i slukkeområdene, sier Mari Velsand. I dag kan disse aktørene ha kommersielle inntekter på inntil 135.000 kroner per år.
Medietilsynet mener videre at det ikke skal kunne tildeles nye konsesjoner eller overdras konsesjoner i slukkeområdene.
Medietilsynets hovedanbefalinger:
Eksisterende FM-konsesjoner for lokalradio forlenges midlertidig både i - og utenfor slukkeområdene
Forlengelsen gjøres for fem år – fra 1.1.22 til 31.12.26
Vilkårene forblir i hovedsak uendret for lokalradioene utenfor slukkeområdene
Vilkårene skjerpes for lokalradioer i slukkeområdene, i hovedsak gjennom et totalforbud mot reklame
Tilskuddsordningen for lyd- og bildemedier utvides til å gjelde driftstilskudd i tillegg til tilskudd til investeringer, og den økonomiske rammen økes
Stort engasjement for fremtiden til lokalradio
Totalt 198 lokalradiostasjoner har i dag konsesjon til å sende på FM-nettet. Medietilsynet har fått innspill fra over hundre organisasjoner, aktører og lyttere i forbindelse med arbeidet med rapporten om fremtiden på FM, som ble overrakt til kulturminister Trine Skei Grande i Bergen onsdag 8. mai.
– Det har vært stor interesse og engasjement for lokalradioenes fremtid på FM, noe som gjenspeiler betydningen denne delen av radiomarkedet har for mediemangfoldet i Norge, sier Mari Velsand.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt