FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  ØKONOMI:
Radioreklame ned 12 % så langt i år
Ferske tall fra Mediebyråforeningen lover ikke godt for norsk radio.

Mer om Økonomi


RADIONYTT.NO -15.05.19 - Kyrre Dahl


Omsetningen av radioreklame gjenom mediebyråene gikk ned fra 136,1 millioner kroner i 1.tertial 2018 til 120,4 millioner kroner i 1. tertial 2019. Dette er tall som gjelder til og med april. Det tilsvarer en nedgang på rundt 12 %, ifølge Mediebarometeret som utarbeides av Mediebyråforeningen.

Det er en generell nedgang i annonseomsetningen i norske medier i den samme perioden med 5,6 %, men april måned alene ble noe bedre enn man fryktet:

- Det er positivt at markedet ikke går mer ned enn 1,1 prosent når vi vet at påsken var en del av april måned i år. Sånn sett tar vi igjen litt av det tapte – og vi er minus 5,4 prosent ned i forhold til første tertial i fjor, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Mens det i fjor i samme periode ble omsatt reklame for 3,50 mrd NOK i første tertial, ble tilsvarende i år på 3,31 mrd NOK.


Skjermbilde fra Mediebyråforeningens hjemmeside

Dagspresse fikk en pen oppgang i april på 6,3 prosent – og det førte til minus 9 prosent akkumulert for perioden. skriver Mediebyråforeningen.

TV viser fremdeles minus etter årets fire første måneder, selv om minus-tallet er noe mindre enn etter årets tre første måneder. Isolert sett hadde TV en nedgang på 4,7 prosent i april måned. Akkumulert for årets fire første måneder lander man nå på minus 8,3 prosent.

Man ser flere prosentvise plusser i april 2019 i forhold til april 2018. Blant annet hadde internett en oppgang på 3,2 prosent i april, som betyr at man i årets fire første måneder lander på minus 1,2 prosent for internett som reklamebærer. Akkumulert er det mobil/tablet som viser størst vekst med 11,6 prosent, mens display faller med 9 prosent i samme periode.

LES OGSÅ: Radiomarkedet nedover, også i 2019

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...
























 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO