Omsetningen av radioreklame gjenom mediebyråene gikk ned fra 136,1 millioner kroner i 1.tertial 2018 til 120,4 millioner kroner i 1. tertial 2019. Dette er tall som gjelder til og med april.
Det tilsvarer en nedgang på rundt 12 %, ifølge Mediebarometeret som utarbeides av Mediebyråforeningen.
Det er en generell nedgang i annonseomsetningen i norske medier i den samme perioden med 5,6 %, men april måned alene ble noe bedre enn man fryktet:
- Det er positivt at markedet ikke går mer ned enn 1,1 prosent når vi vet at påsken var en del av april måned i år. Sånn sett tar vi igjen litt av det tapte – og vi er minus 5,4 prosent ned i forhold til første tertial i fjor, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Mens det i fjor i samme periode ble omsatt reklame for 3,50 mrd NOK i første tertial, ble tilsvarende i år på 3,31 mrd NOK.
Skjermbilde fra Mediebyråforeningens hjemmeside
Dagspresse fikk en pen oppgang i april på 6,3 prosent – og det førte til minus 9 prosent akkumulert for perioden. skriver Mediebyråforeningen.
TV viser fremdeles minus etter årets fire første måneder, selv om minus-tallet er noe mindre enn etter årets tre første måneder. Isolert sett hadde TV en nedgang på 4,7 prosent i april måned. Akkumulert for årets fire første måneder lander man nå på minus 8,3 prosent.
Man ser flere prosentvise plusser i april 2019 i forhold til april 2018. Blant annet hadde internett en oppgang på 3,2 prosent i april, som betyr at man i årets fire første måneder lander på minus 1,2 prosent for internett som reklamebærer. Akkumulert er det mobil/tablet som viser størst vekst med 11,6 prosent, mens display faller med 9 prosent i samme periode.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt