Hittil har produktplassering bare vært tillatt på tv og i audiovisuelle bestilingstjenester (for eksempel videoblogging på YouTube, TV Sumo og VGTV).
Med endringene som ble vedtatt på Stortinget denne uka blir det også tillatt med produktplassering i sendinger på radio.
– Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar, sier direktør Mari Velsand.
Medietilsynet vil få oppgaven med å føre tilsyn med radiosendinger, slik de nå har med produktplassering på tv og Youtube.
Programmer som inneholder produktplassering må identifiseres på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, og når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd.
Medietilsynet får også en annen ny oppgave. Frem til nå er det Kongen i statsråd som har avgjort om nye tjenester skal innlemmes i NRKs allmennkringkasteroppdrag. Denne oppgaven flyttes nå til Medietilsynet.
– Vi har både erfaring og rutine på å vurdere nye NRK-tjenester, og ser det som naturlig at Medietilsynets ansvar nå utvides til å ta en avgjørende vurdering, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Tidligere har Medietilsynet gjennomgått og behandlet både Trafikkportalen og den digitale radiokanalen P13 da NRK ønsket å lansere disse tjenestene.
NRKs nye tjenester skal vurderes i lys av allmennkringkasteroppdraget, og skal bidra til å oppfylle sosiale, kulturelle og demokratiske behov i samfunnet, går det fram av en pressemelding.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt