Radio og tv var noe som alle brydde seg om før, med live nyheter, værmeldinger og musikk. Dagene og kveldene ble ikke helt det samme uten. Nå som internett er så utbredt at mange må ha store datapakker, er det ingen tvil at folk foretrekker å velge underholdning selv. Fortsatt holder en del igjen på gammeldags lineær tv og radio, men marked og industri satser på internett.
Grunnen til at så mange vil ha DAB i bilen, er å høre på noe annet enn lokalradio eller høre noe i det hele tatt, hvor det før kun var rikskanaler på FM. Adapter er ikke en så dyr investering for de som er interessert, men lyttertallene har sviktet. Jeg tror de fleste ungdommene velger å koble til mobilen for å høre musikk. Spotify lager automatisk spillelister med sanger som de tror du liker.
Kanalutvalget på DAB er veldig stort, men de fleste spiller topp 40-musikk. P6 Rock og Radio Rock spiller rockemusikk. Folk liker veldig forskjellig musikk, men inntrykket for mange er at radiokanalene spiller musikk som er populært. Selv er de misfornøyd og kobler heller mobilen til bilstereoanlegget, enn å kjøpe en adapter. Mange er også misfornøyd med lydkvaliteten som følge av komprimert lyd.
Jeg hører en del snakk om DAB, men det er i bilen. Hjemme har folk ubegrenset internett og hører på Spotify. Det er kjekkere å bestemme musikken selv. I bilen må folk forholde seg til en datapakke og vet ikke hvor mye mobildata nettradio bruker. Radioen betyr fortsatt mye for folk i bilene, men hvis lokalradio ikke får lov å sende reklame på FM etter 2022, tror jeg det blir slutten for mange.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt