NRK fremstår som den store taperen i den siste kvartalsrapporten fra Nielsen Media Research. Totalt gikk
radiolyttingen ned fra 65,6 % daglig oppslutning i 1. kvartal til 62,4 % i andre kvartal.
Nå er det ikke unormalt at radiolyttingen går noe ned om sommeren og også om våren, sammenlignet med vinteren, så det er vanskelig å
konkludere om dette er en generell nedgang, men når man ser på tallene for radioaktørene er det en tydelig trend å finne:
Faksimile fra Nielsen
Detaljene er kanskje vanskelig å se, men legg merke til den blå streken i grafikken over. Det er NRKs totale oppslutning uke for uke. Den faller ganske tydelig utover hele året, mens
P4-gruppen (orange) og Bauer (rød) holder seg temmelig stabile. Det virker dermed som om det i all hovedsak er NRK som taper lyttere, mens de kommersielle klarer å holde på sine.
Nielsen har i sin kvartalsrapport også lagt med en kanaloversikt og den viser også ganske tydelig at det er NRK P1 som taper mest lyttere. NRK P2 og P3 er relativt stabile, mens
NRK også taper lyttere på sine øvrige kanaler. P4-gruppen og Bauer Medias kanaler har en mer stabil oppsluting gjennom første halvår.
Dette førte til at NRK gikk ned også i andeler. NRK hadde en markedsandel på 65,4% i kvartal 2 (ned fra 66,9% i kvartal 1), mens de
kommersielle kanalene samlet hadde en andel på 34,6% i kvartal 2 (opp fra 33,1% i kvartal 1)
I sin kvartalsrapport skriver Nielsen også at enn større andel av de eldre aldersgruppene lytter daglig til radio sammenliknet med
de yngre. Aller mest lytter gruppen 65+, hvor hele 75,1% lytter til radio på en
gjennomsnittsdag i kvartal 2.
Det lyttes i gjennomsnitt 91 minutter på radio per dag. Dette er ned med 2 minutter
fra foregående kvartal. Generelt lytter nordmenn mer på radio i ukedagene enn i
helgene, og mest på dagene onsdag-fredag.
Nielsen måler lytting også i sekundærbolig, og i påskeuken ser vi at nær 10% av lytting
skjedde på hytta/fritidsbolig.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt