Sveriges Radio har mistet en god del lyttere til de kommersielle kanalene. Det viser lyttertall for Sverige i uke 36, 2019 fra Kantar Sifo.
Sammenlignet med den samme uka i fjor har statskanalen mistet 3,7 prosentpoeng målt i daglig oppslutning, mens de kommersielle går fram med 1,5 prosentpoeng. Den totale radiolyttingen gikk ned i samme periode med 1,8 prosenpoeng til 70,2 % daglig oppslutning.
Det er nå litt over ett år siden Sverige fikk tre riksdekkende kommersielle kanaler, i tillegg til de fire kanalene til Sveriges Radio. Rix FM, Mix Megapol og NRJ hadde før dette god dekning i et utvalg byer, men var langt fra riksdekkende.
Et år senere er det NENT Group som har tjent flest lyttere på overgangen og deres Rix Fm er den største av de kommersielle kanalene. Den har i perioder vært større enn SR P1, men lokalsendingene til SR, P4, er fortsatt desidert størst.
Det er verdt å merke seg at Star FM og Rockklassiker også gjør det bra, selv om disse sender på et utvalg av regionale konsesjoner og er ikke riksdekkende som de andre.
LYTTERTALL SVERIGE, UKE 36, 2019 Daglig oppslutning i % - ()
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt