P4-gruppen har tidligere varslet at de planla en børslignende, digital markedsplass for målrettet, datadrevet annonsering med lyd på strømmet radio, smarthøyttalere og podkast. Nå er den klar til lansering.
Navnet blir SmartSpot og børsens annonsemotor håndterer for første gang datadrevet målrettet reklame i både strømmet lineær radio, podkast, nett og smarthøyttalere under ett.
- Et av spørsmålene oftest har fått de siste årene er når det blir mulig å målrette radioreklame slik man etter hvert er vant til fra andre digitale medier. Nå er vi glade for å kunne fortelle at muligheten straks er på plass for første gang, og at den vil videreutvikles i samarbeid med annonsører og mediebyråer, sier digitaldirektør Rune Hafskjær i P4-gruppen.
SmartSpot muliggjør at lyttere som hører direktesendte digitale radiostrømmer eksponeres for unik reklame som er målrettet basert på geografi, kjønn og andre parametere. Annonsene kan målrettes basert på data som er samlet gjennom innlogging, brukerprofil, tekniske data og adferdsdata, og er innhentet med samtykke i tråd med godt personvern. Eksempelvis er det mulig å gi lyttere i vest reklame for paraplyer, mens lyttere i sør-Norge hører reklame for softis. Dette kan styres av værmeldingen i sanntid dersom dette skulle være ønskelig.
- Individuell reklame i samme lydstrøm og på tvers av radio og podkast er noe vi har hatt lyst til å få til i lang tid, og vi har derfor jobbet både hardt og lenge for å endelig kunne gi annonsørene våre disse mulighetene fremover. Målet er å gi hver lytter mer relevant reklame og annonsørene høyere effekt av annonseinvesteringen, sier Hafskjær.
Han understreker imidlertid at kommersiell radios store styrke er å skape høy dekning på kampanjer og at målrettet annonsering i første rekke, og derfor bør rettes mot større grupper basert på for eksempel geografi, alder eller kjønn for å gi en kampanjeforsterkning der det er viktig. I tillegg blir det endelig lettere å kjøpe annonsering i podkaster på en enkel måte frittstående eller som del av en større kampanje som inkluderer radio og med norske, lovlige data, avslutter Hafskjær.
Plattformen ledsages av Norges første DMP (Data Management Platform) spesielt tilpasset lydannonserings unike egenskaper, og vil tilby rike første- og tredjepartsdata for målretting, optimalisering, attribusjon og innsikt. Dersom tilbudet blir godt mottatt av marked, annonsører og mediebyråer er planen å lansere fullautomatisert programmatisk handel gjennom både en DSP og en SSP slik digitale annonsekjøpere er vant til.
Handelsplattformen muliggjør foruten en-til-en målretting over tid en rekke nye typer interaktive annonser, eksempelvis mulighet for å snakke tilbake til en annonse, be om mer informasjon, få en rabattkupong, kjøpe et produkt direkte og lignende måter å konvertere lytting til salg.
- Norge er et lite språkområde og lyd har en forholdsvis liten andel av det totale annonsemarkedet, sier kommersiell direktør i P4-gruppen, Terje Dagestad-Larsen. Han mener derfor at de store internasjonale plattformene er lite egnet her til lands. - Som største annonsefinansierte lydaktør i Norge har vi et uttalt mål om å ligge i front når det gjelder programmatisk radiosalg og bidra til å ytterligere løfte annonsering med lyd inn i en ny, digital fase. Den klassiske radioforretningen vil i mange år fremover være den klart største i omsetning, men digitalt audiosalg er definitivt fremtiden, avslutter Dagestad-Larsen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt