Nå er det snart 3 år siden FM slukkingen begynte og fortsatt er det lite
som tyder på at DAB har blitt en stor suksess. Mange har DAB i bilen og
alle forhandlerne tilbyr adapter i bilene som de selger. Investeringen
koster omlag en tusenlapp med trådantenne på innsiden av frontruten. Jeg
har hørt tilfeller hvor det går bra og tilfeller hvor det høres helt
håpløst ut. Flere har sagt til meg at de har observert steder med dårlig
dekning, uten å vite at antennen er problemet. Noen har problemer der det
er veldig mye fjell, men som på FM, det beste er å ha antennen på
biltaket.
Det som er konsekvensen av lytterne sine dårlige erfaringer med DAB
adapter, er at når de bytter ut bilen, bryr de seg ikke om DAB. De vil
heller koble mobilen til bilstereoanlegget og bruke nettradio, eller
Spotify. DAB-nettet er ferdig utbygget og min erfaring på reiser, kort og
langt, er at spesielt NRK-kanalene har god dekning. Mange steder mye bedre
dekning enn det var på FM. Lytterne har bare blitt presset til å bytte
til DAB og ikke satt seg inn i hvordan den teknologien fungerer. Hvis folk
flytter og radioen ikke finner ny frekvens selv, klarer heller ikke
lytterne det, med mindre de vet hvordan de oppdaterer kanallisten. Vanlige
folk slår på radioen og bryr seg ikke hvordan den fungerer.
Industrien og marked går for internett. Stort sett alle har en egen
smarttelefon og bruker 4G. Stadig flere skaffer seg smart-tv, ellers kan
man for noen hundrelapper kjøpe Chromecast. Jeg kjøpte meg det i fjor
sommer og har sjelden hørt på radioen i stuen siden. Hvorfor skal jeg
høre på musikk som andre bestemmer, istedenfor å se YouTube på tven?
Når jeg støvsuger hører jeg ikke musikken likevel. I kjøkkenet trenger
jeg fullt fokus på matlaging og oppvask. Der har jeg radio, men får se
hva jeg gjør når den slutter å virke. Den har virket siden 2010 og
brukes fortsatt daglig.
Radioen holder på som før. Vi hører på og følger med, men hvor lenge
kan omlag 20 landsdekkende radiokanaler holde på sånt? Radiokanalene er
på sosiale medier og mange svarer raskt på meldinger, men jeg hører på
radioen når jeg trenger bakgrunnsstøy. Ellers har jeg mye annet spennende
å se og høre på. På sosiale medier er det så mange som kjemper om
oppmerksomheten.
Mesteparten av radiolyttingen foregår i bil, men ikke alle kjører bil og
mange hører på Spotify eller CD i bilen. Radioen er reklamefinansiert.
Sosiale medier er reklamefinansiert. Mye annet er også reklamefinansiert.
NRK er ikke reklamefinansiert, men de andre radiokanaler er det. Hvis
lytterne faller fra og vender ryggen mot DAB, da vil annonsørene merke at
reklamen ikke selger så mye lenger og sier opp reklamen.
Finnes det nok grunnlag i Norge til å selge nok reklame på DAB, til å
dekke alle driftsutgiftene med DAB-sendere, lønn til ansatte og alle andre
utgifter til driften? Jeg bare spør.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt