NRK gir seg og aksepterer Patentstyrets avvisning av søknaden om
varemerkebeskyttelse av Popquiz-navnet. Det melder Kampanje.com.
Bakgrunnen er at Finn Bjelke opprinnelig hadde programmet "Popquiz" på NRK, men da han valgte overgang til den kommersielle kanalen Vinyl
startet han opp et lignende program med samme navn.
Dette reagerte NRK på og mente de hadde enerett på dette programnavnet. Det endte med at NRK sendte inn en søknad til Patentstyret om varemerkebeskyttelse av «Popquiz»-navnet.
Patentstyret avviste NRKs søknad på nesten alle punkter. Årsaken er at varemerket «mangler det varemerkerettslige særpreg som er nødvendig for å kunne registreres.
I et brev til Patentstyret skriver NRK at de nå frafallet søknaden om eksklusiv rett til navnet "Popquiz", som dermed kan brukes også av Bauer Medias kanal Vinyl.
- Finn Bjelke videreutviklet Popquiz til et bedre program da han begynte i Radio Vinyl og det er nå kanalens mest populære program. Nå legger vi striden bak oss og håper på et langt bedre forhold til NRK i framover, sier nyhetsredaktør Arne Sandvik i Bauer Media til Kampanje.
Finn Bjelke sa allerede i fjor høst at han hadde full rett til å bruke navnet Popquiz på programmet: – Det er det mest opplagte navnet. Det er innarbeidet lenge før NRK-tiden og det er så generisk at det finnes overalt. På puber, kulturhus og naturligvis på radio, sa Bjelke da han lanserte Popquiz på Radio Vinyl.
- LES OGSÅ: Skal diskutere Radio-resepsjonens flauhetstunt
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt