Radiolyttingen nådde en foreløpig topp for høsten i uke 45 og gikk litt ned igjen i uke 46. Det viser PPM-tallene fra Nielsen. Nedgangen i den sist offentliggjorte uka skjer etter fem strake uker med økning av radiolyttingen.
Sammenligner vi dermed uke 46 med uke 40 får vi noen interessante tall. P4-gruppen er akkurat like stor, NRK er omtrent like store, mens Bauer er i en klart sterkere posisjon nå enn de var for seks uker siden.
Noe av årsaken er at Radio Norge er "kjerringa mot strømmen" og opplevde høstens beste uke i uke 46, med en oppslutning på 5,4 %. Det er fortsatt et stykke opp til gamle glansdager, men i tillegg til Radio Norge i medvind kan vi også se Juleradioen i bakgrunnen. Den hadde i uke 36 oppnådde 1,9 % og er økende. Denne kanalen begynte naturlig nok på 0.0.
P7 Klem har også fremgang, men den var ikke tydelig før i uke 46, da kanalen fikk en oppslutning på 3,6 %. Julekanalen til P4-gruppen kommer trolig snart til å komme inn på lista over de mest hørte radiokanalene i Norge, men det har ikke tatt helt av ennå.
Ser man på markedsandeler ser man enda tydeligere at Bauer nå har en solid fremgang, og det er særlig Radio Norge som bidrar. Kanalen har faktisk doblet sin markedsandel fra uke 40 til uke 46.
LYTTERTALL, UKE 46 ( uke 45 - uke 44 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 63,2 - ( 64,6 - 64,4 )
NRK ALLE: 41,4 - ( 42,1 - 42,1 )
P4-GRUPPEN: 24,8 - ( 25.3 - 25,7 )
BAUER MEDIA: 16,2 - ( 16,3 - 15,9 )
De største kanalene:
NRK P1: 24,8 - ( 25,7 - 26 )
P4: 13,4 - ( 14,0 - 14,1 )
NRK P2: 6,9 - ( 7.5 - 6,9 )
NRK P1+: 6,4 - ( 6,4 - 6,1 )
NRK P3: 6,0 - ( 5,9 - 6,2 )
RADIO NORGE: 5,4 - ( 5,2 - 5,1 )
P5 HITS: 4,3 - ( 4,7 - 5,0 )
Markedsandeler:
NRK TOTALT: 61,9 - ( 63,5 - 63,2 )
P4-GRUPPEN: 23,9 - ( 23,3 - 24,5 )
BAUER MEDIA: 14,2 - ( 13,3 - 12,3 )
SE OGSÅ:
Lyttertallene uke 43 og 44, 2019
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|