Dette er en liten kjent historie, men det var ikke bare DAB som var i fokus i 2016. Det var også en helt annen type radio som skulle byttes ut. Det ble sammenlignet med støyen rundt FM-slukkingen av rikskanalene i Norge og det var beregnet en kostnad på mellom 25 og 50 millioner kroner.
EU besluttet nemlig i 2012 at alle flyradioer fra og med 1. januar 2018 måtte være av en spesiell type. Nærmere bestemt må radioene kunne stilles om til en separasjonen mellom de ulike kanalene på 8,33 kilo-Hertz (kHz) mot tidligere 25 kHz.
Det var Eurocontrol som førte an i tiltaket, fordi det er trangt om plassen i mange land i Sentral-Europa, på de frekvensene flyradio har fått utdelt. Men, når man deler båndbredden for hver radiokanal i tre, blir det naturlig nok plass til tre ganger så mange radiokanaler.
Beregninger utført av Norges Luftsportforbund (NLF) viste at totalkostnaden per luftfartøy ville være cirka 50 000 kroner i snitt, det betyr en totalkostnad mellom 25 og 50 millioner kroner. Men, heldigvis for luftsportflygere så ordnet dette seg, bedre enn med DAB vil nok noen si.
Luftfartstilsynet bestemte seg nemlig for å bruke en unntaksbestemmelse. Det betyr at norske flygere kan bruke de gamle frekvensene helt fram til 2025.
- Denne unntaksbestemmelsen viser blant annet til state aircraft og de behov som kan foreligge der det er felles lufttrafikktjeneste, opplyser avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet Wenche Olsen til Flynytt.
For vanlige passasjerer er det kanskje viktigere å slippe forsinkelser og de siste årene er det dukket opp flere firmaer som hjelper frustrerte flykunder med å få erstatning ved forsinkelser og innstilte fly. Dette er også et resultat av klare europeiske regler som ikke alltid blir fulgt opp av flyselskapene.
Det er ikke bare ved forsinkelser du kan få erstatning og kompensasjon, det kan for eksempel gjelde ved streik i SAS eller andre flyselskaper. Den mest kjente aktøren på dette området er Airhelp, som har en haug med advokater som er spesialister på dette.
De arbeider etter modellen der du ikke betaler noe for tjenesten før du vinner saken. De har allerede hjulper millioner av flypassasjerer som kan ha flere tusen kroner til gode, i tillegg til refusjon for utgifter til mat og overnatting etc. Det er helt ålreit å sende en forespørsel, de vurderer selv om ditt krav er aktuellt å gå videre med det.
Dersom flyselskapet ikke vil etterkomme kravet, kan det bli snakk om rettsak, nok en gang uten kostnad for passasjeren før saken eventuellt er vunnet. Mange prøver å få penger fra flyselskaper som SAS selv, men det kan ofte være vanskelig å forstå hvordan regelverket fungerer og man kan risikere å bli helt ignorert av flyaktørene. Det å gå til rettsak i et annet land for egen regi er kostbart.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt