Den siste uka før jul ble en av årets desidert beste for norsk radio. Radiolyttingen i uke 51 nådde 66,6 % i følge PPM-tallene fra Nielsen.
En av årsakene er gode tall for de rene julekanalene. P7 klem klarte ikke å gjenta fjorårsbragden og gå forbi storebror P4, men med en oppslutning på 10,6 % for Julekanalen er P4-gruppen antageligvis ikke misfonøyd.
Også Bauer hadde suksess med sin juleradio, som i de to siste ukene før jul var større enn storebror Radio Norge med en daglig oppslutning på mellom 5 og 6 %
Radiolyttingen falt betraktelig i uke 52 som er naturlig når man går inn i julehøytiden. Men, verdt å merke seg at selv om de fleste kanaler synker til dels kraftig, gikk NRK P1+ faktisk opp i juleuka.
Det er også verdt å merke seg at markedsandelen for NRK gikk noe ned før jul, men er tilbake på det mer normale i julehøytiden. De kommersielle kanalene ser altså ut til å ha scoret noen poeng med julekanaler.
LYTTERTALL, UKE 52 ( uke 51 - uke 50 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 56,1 - ( 66,6 - 65,0 )
NRK ALLE: 35,5 - ( 41.4 - 41,7 )
P4-GRUPPEN: 22,2 - ( 29,1 - 26,9 )
BAUER MEDIA: 12,8 - ( 18,6 - 17,7 )
De største kanalene:
NRK P1: 21,3 - ( 25,3 - 24,8 )
P4: 9.3 - ( 12,9 - 12,7 )
P7 KLEM: 8,5 - ( 10,6 - 9,4 ) JULEKANALEN
NRK P1+: 6,9 - ( 6,2 - 6,1 )
NRK P2: 5,2 - ( 6,3 - 6,5 )
NRK P3: 3,7 - ( 5,5 - 5,6 )
RADIO NORGE: 3,2 - ( 5,2 - 5,4 )
P4 24-7 KOS 3,2 - ( 5.9 - 5,6 ) JULERADIOEN
P5 HITS: 3,1 - ( 4,7 - 4,5 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 61,7 - ( 59,5 - 59,9 )
P4-GRUPPEN: 25,7 - ( 25,9 - 24,5 )
BAUER MEDIA: 12,6 - ( 14.6 - 15,6 )
SE OGSÅ:
Lyttertallene uke 47 og 48, 2019
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|