Etter 4 år med utvikling og testing har Nielsen nå lansert verdens første passiv-måling av
radiolytting i bil, som en del av den offisielle audiomålingen i Norge.
Metoden er basert på en kombinasjon av proprietære algoritmer og akselerometeret som er
innebygget i hver enkelt av Nielsens målebrikker for audio, PPM (Portable People Meter).
Medlemmer av Nielsens lytterpanel bærer målebrikken med seg gjennom dagen, og slik kan det
identifiseres hvilken andel av radiolyttingen som skjer i bil.
Med denne nyvinningen er Nielsens radiokunder i Norge først i verden med detaljert og presis
innsikt om lytting i bil. Denne typen innsikt har relevans for videre utvikling, både i et
redaksjonelt og et kommersielt radioperspektiv.
Kringkasterne får mulighet til å tallfeste sikrere
hvem og hvor mange som lytter til radio i bilen, og hva slags innhold som velges på kjøretur.
Kommersielt regnes bilkjøring som særlig verdifull tid å nå ut til folk med reklamebudskap, nær
kjøpsøyeblikket.
De første 2 ukene av 2020 viser at 17% av den totale lytting skjer i bil. Tallene indikerer til dels
store forskjeller mellom aldersgruppene, hvor personer 30-49 år har størst andel lytting i bil med
27%. En større andel av menn enn kvinners radiolytting skjer i bil, med henholdsvis 21% for
menn og 14% for kvinner.
- Vi er stolte av å være de første i verden med rapportering av lytting i bil på daglig nivå. Dette gir
oss som kringkastere viktig og ny innsikt om hvordan radio som medium følger med lytteren
gjennom dagen. Fra et kommersielt ståsted er jeg også glad for å få bekreftet at en betydelig
andel radiolytting skjer i nettopp bil, noe som er interessant informasjon for annonsørene våre
som ofte ønsker å treffe lytteren på vei til butikken, sier Åse Marit Linberg, senioranalytiker,
P4-gruppen, på vegne av styringsgruppen for audiomålingen i Norge.
- Det er veldig gøy at vi nå kan tilby denne ekstra dimensjonen til målingen vi leverer til det
norske markedet. De norske audiokringkasterne er helt i toppsjiktet når det gjelder samarbeid
og tilrettelegging for felles utvikling for bransjen, og denne globale lanseringen er et resultat av
nettopp dette, kommenterer Nielsens kommersielle direktør, Ragnhild Herlofsen.
Nielsen vil fortsette å investere i og forbedre dette produktet over de neste årene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt