Elektronikkbransjen har nylig lagt fram tallene for 2019 og de viser en tilbakegang i salget av radioapparater, sammenlignet med året før. Særlig for bilradio er det ikke hyggelig lesning, selv om det ikke er dramatiske tall.
I 2019 ble det solgt 210 000 enheter i kategorien Bilradio med kombinasjoner. Året før ble det solgt 297 000 enheter og i 2017 litt over en million enheter. Det siste var selvsagt forårsaket av rikskanalenes FM-slukking. I 2019 var imidlertid salget av nye bilradioer lavere enn det var i flere av årene før digitaliseringen.
For bærbart lydutstyr er det også en tilbakegang, fra 280 000 reiseradioer i 2018 til 270 000 i 2019. I denne kategorien ble det kjøpt svært mange enheter både i 2016 og 2017 og omsetningen er nå i ferd med å nærme seg nivåene før digitaliseringen, men det er fortsatt flere som kjøper reiseradioer enn det var før.
Samtidig har tallene for salg av lyd og bildeanlegg stagnert, bare 70 000 av i alt 230 000 slike anlegg hadde digitalradio i fjor, mens tallene for separate enheter med radiomottaker ligger stabilt på 100 000, etter et hopp i 2017 da det var på 300 000. Nå er omsetningen omtrent på nivået før digitaliseringen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt