Radiolyttingen går opp og ned, de siste par ukene har det vært en liten men, generell nedgang og uke 6 ble årets så langt dårligste uke for radio, hvis vi ser bort fra nyttårshelguka.
Tallene fra Nielsen viser at den totale radiolyttingen i uke 6 var på 61,2 % målt i daglig oppslutning mot 61,4 % uka før. På ingen måte noen dramatisk nedgang, og den er relativt jevnt fordelt på aktørene.
Det er likevel NRK som nok er mest skuffet og lander under 40 % for første gang i år, med unntak av nyttårsuka. Nedgangen er fordelt på flere kanaler, men NRK P3 gikk faktisk litt opp i uke 6.
Dette fører til at NRK mister markedsandeler til sin store kommersielle konkurrent, P4-gruppen, selv om sistnevnte ikke fikk flere lyttere.
LYTTERTALL UKE 6, 2020 ( i parentes uke 5 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 61, 2 - ( 61, 4 )
NRK TOTALT: 39,9 - ( 40,5 )
P4-GRUPPEN: 23,2 - ( 23,3 )
BAUER MEDIA: 14,8 - ( 14,9 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,3 - ( 24,7 )
P4: 12,4 - ( 12, 7 )
NRK P2: 6,2 - ( 6,5 )
NRK P1+: 5,8 - ( 6,1 )
NRK P3: 5,7 - ( 5,4 )
RADIO NORGE: 4, 6 - ( 4,6 )
P5 HITS: 4,3 - ( 4,3 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 62,7 - ( 63,6 )
P4-GRUPPEN: 24,5 - ( 23,7 )
BAUER MEDIA: 12, 8 - ( 12,7 )
SE OGSÅ:
Litt ned for radio, men opp for Bauer
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|