Den totale radiolyttingen gikk litt opp igjen i uke 7, etter to uker med nedgang. 61,7 % av befolkningen hørte på radio i uke 7, viser PPM-tallene fra Nielsen
NRK kan være fornøyd med å komme på riktig side av 40-tallet i oppslutning, men den av aktørene som kan smile bredest er nok en gang Bauer. En total oppslutning på 15 % er årets beste uke for Bauers kanaler.
Det tallet er godt hjulpet av at også Radio Norge opplevde årets sålangt beste uke, med en oppslutning på 4,8 %. Søsterkanalen Radio Topp 40 fikk også årsbeste og er for første gang i år over 3 % (3,1) i ukesoppslutning. NRK P3 er nok enkeltkanalen som er mest misfornøyd med en relativ dårlig uke.
Men, generellt gjorde NRK det bra sammenlignet med de to andre nasjonale aktørene. Det kan man tydelig se i markedsandelene, som såvidt ga NRK årets beste uke, målt i markedsandel. Relativt sett er det P4-gruppen som går mest tilbake, på ukesbasis.
LYTTERTALL UKE 7, 2020 ( i parentes uke 6 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 61, 7 - ( 61, 2 )
NRK TOTALT: 40,3 - ( 39,9 )
P4-GRUPPEN: 23,6 - ( 23,2 )
BAUER MEDIA: 15 - ( 14,8 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,9 - ( 24,3 )
P4: 12,7 - ( 12,4 )
NRK P2: 6,5 - ( 6,2 )
NRK P1+: 6,2 - ( 5,8 )
NRK P3: 5,1 - ( 5,7 )
RADIO NORGE: 4,8 - ( 4, 6 )
P5 HITS: 4,6 - ( 4,3 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 64,2 - ( 62,7 )
P4-GRUPPEN: 23.4 - ( 24,5 )
BAUER MEDIA: 12,4 - ( 12, 8 )
SE OGSÅ:
Nok en litt dårlig uke for radio
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|