FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  ØKONOMI:
Annonsørene bør tenke annerledes
Kjetil Brandt i Bauer undres hvorfor annonsørene i Norge ikke tenker dekning

Mer om Økonomi

Kjetil Brandt FOTO: Bauer Media

RADIONYTT.NO -04.03.20 - Kyrre Dahl


Radioreklame solgt via mediebyråene gikk ned med 11 % i 2019 sammenlignet med året før. Det viser tall fra Mediebyråforeningen. Samtidig gikk radioreklame opp med 3 % i vårt nærmeste naboland, Sverige.

- Er dekning viktigere i Sverige enn i Norge, spør strategisk kundesjef i Bauer, Kjetil Brandt, i en kronikk.

- Er det sånn at i et land med 5,4 millioner innbyggere så er det viktigere å treffe smalt og målrettet, enn å bygge bred dekning, undres Kjetil Brandt.

Han mener det er vanskelig å finne gode forklaringer på hvorfor radio får en så stor tilbakegang som 11 %. Den kommersielle radiolyttingen (dvs. Bauer Media og P4-gruppen) var i 2019 på samme nivå som i 2016 - altså året før FM-slukkingen.

- Basert på tallene fra Mediebyråforeningen, kan det virke som norske annonsører fortsatt investerer smalt og målrettet, optimalisert for kortsiktig profitt, mener Brandt.

- I følge internasjonale analyser er det ikke bare svenske annonsører som i økende grad prioriterer langsiktig merkevarebygging fremfor kortsiktige konverteringskampanjer, hevder Brandt.

I november kom WARC-rapporten «Marketer’s Toolkit 2020» for det britiske markedet. Det gjennomgående hovedtemaet handler om at annonsørene i 2020 kommer til å ha et fornyet fokus på merkevarebygging, hvor langtidseffekt prioriteres foran korttidseffekt og rask konvertering.

- Tyngdekraften gjelder som kjent også i Norge, og forhåpentligvis er det bare et spørsmål om tid før vi ser et skifte her til lands også. La oss håpe det skjer i 2020!, avslutter kronikken.

LES KRONIKKEN: Er dekning viktigere i Sverige enn i Norge Ekstern lenke

Det ble solgt radioreklame via mediebyråene i fjor for 348,6 millioner kroner. Det viser tall fra Mediebyråforeningen. Året før ble det solgt radioreklame for 391,9 millioner kroner. Det utgjør en nedgang på 42,3 millioner for radio.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 5,4 prosent fra 2018 til 2019, og det til tross for en sterk innspurt i julemåneden, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding. I 2019 ble internett større enn TV for første gang på helårsnivå i reklamemålingen.

LES OGSÅ: Stor nedgang for radioreklame i 2019

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...
























 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO