Radioreklame solgt via mediebyråene gikk ned med 11 % i 2019 sammenlignet med året før. Det viser tall fra Mediebyråforeningen.
Samtidig gikk radioreklame opp med 3 % i vårt nærmeste naboland, Sverige.
- Er dekning viktigere i Sverige enn i Norge, spør strategisk kundesjef i Bauer, Kjetil Brandt, i en kronikk.
- Er det sånn at i et land med 5,4 millioner innbyggere så er det viktigere å treffe smalt og målrettet, enn å bygge bred dekning, undres Kjetil Brandt.
Han mener det er vanskelig å finne gode forklaringer på hvorfor radio får en så stor tilbakegang som 11 %. Den kommersielle radiolyttingen (dvs. Bauer Media og P4-gruppen) var i 2019 på samme nivå som i 2016 - altså året før FM-slukkingen.
- Basert på tallene fra Mediebyråforeningen, kan det virke som norske annonsører fortsatt investerer smalt og målrettet, optimalisert for kortsiktig profitt, mener Brandt.
- I følge internasjonale analyser er det ikke bare svenske annonsører som i økende grad prioriterer langsiktig merkevarebygging fremfor kortsiktige konverteringskampanjer, hevder Brandt.
I november kom WARC-rapporten «Marketer’s Toolkit 2020» for det britiske markedet. Det gjennomgående hovedtemaet handler om at annonsørene i 2020 kommer til å ha et fornyet fokus på merkevarebygging, hvor langtidseffekt prioriteres foran korttidseffekt og rask konvertering.
- Tyngdekraften gjelder som kjent også i Norge, og forhåpentligvis er det bare et spørsmål om tid før vi ser et skifte her til lands også. La oss håpe det skjer i 2020!, avslutter kronikken.
Det ble solgt radioreklame via mediebyråene i fjor for 348,6 millioner kroner. Det viser tall fra Mediebyråforeningen. Året før ble det solgt radioreklame for 391,9 millioner kroner. Det utgjør en nedgang på 42,3 millioner for radio.
Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 5,4 prosent fra 2018 til 2019, og det til tross for en sterk innspurt i julemåneden, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.
I 2019 ble internett større enn TV for første gang på helårsnivå i reklamemålingen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt