I Uke 9 er radiolyttingen på bedringens vei etter en begredelig uke 8, noe som kunne forklares med at det var vinterferie i store deler av landet den uka. En total radiolytting på 62.0 % er den beste uka siden uke 4, viser PPM-tallene fra Nielsen.
Men, tallene er på ingen måte jevnt fordelt. Målt i oppslutning er det bare P4-gruppen som går fremover, mens NRK er på samme relativt lave nivå som forrige uke og Bauer faktisk har en tilbakegang, dog svært liten, sammenlignet med forrige uke.
Tilbakegangen for NRK har nok med idrett å gjøre. NRK sport hadde nemlig en svært god uke i uke 8, mens det var få som hørte på sportskanalen i uke 9. NRK P1 gikk opp i den samme perioden, mens fremgangen for P4-gruppen omfatter både hovedkanalen P4 og NRJ.
Ser man derimot på markedsandeler er det NRK som er vinneren og P4-gruppen som taper, så altså et helt motsatt og nesten forvirrende resultat. Dessverre for Bauer peker også markedsandelen nedover, men det er viktig å huske at Bauer nå har hatt flere uker med fremgang.
LYTTERTALL UKE 9, 2020 ( i parentes uke 8 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 62,0 - ( 60,3 )
NRK TOTALT: 39,8 - ( 39,8 )
P4-GRUPPEN: 24,1 - ( 22,9 )
BAUER MEDIA: 14,7 - ( 14,8 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,3 - ( 23,7 )
P4: 12,9 - ( 12,4 )
NRK P2: 6,5 - ( 6,1 )
NRK P1+: 6,2 - ( 6,5 )
NRK P3: 5,1 - ( 5,0 )
P5 HITS: 4,8 - ( 4,7 )
RADIO NORGE: 4,7 - ( 4,9 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 63,8 - ( 62,0 )
P4-GRUPPEN: 23,0 - ( 24,1 )
BAUER MEDIA: 13,1 - ( 13,9 )
SE OGSÅ:
Vinterferie ga nedgang for radiolyttingen
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|