I Uke 11 ser vi en tydelig endring i radiolyttingen. Det var den uka da regjeringen innførte korona-tiltakene og nå ser vi konsekvensene også for radiolyttingen.
Det er neppe helt uventet at folk henvender seg til NRK i krisetider og det kan vi se klart i uke 11. Den totale radiolyttingen gikk ned, mens NRK totalt gikk oppover.
Det var særlig NRK Alltid Nyheter som gikk i taket i uke 11, og hadde en oppslutning på 4,4 %, mot normalt et sted på 2-tallet. Også NRK P1 hadde en svært god uke, rent lyttermessig.
Markedsandelene går dermed som ventet i favør av NRK, for de kommersielle er det tilbakegang. Det er likevel viktig å merke seg at det ikke er noe dramatisk fall i den kommersielle radiolyttingen.
LYTTERTALL UKE 11, 2020 ( i parentes uke 10 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT:: 60,6 - ( 62,5 )
NRK TOTALT: 41,2 - ( 40,6 )
P4-GRUPPEN: 22,2 - ( 24,8 )
BAUER MEDIA: 13,2 - ( 14,7 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 25,9 - ( 24,9 )
P4: 12,5 - ( 13,1 )
NRK P2: 6,5 - ( 6,3 )
NRK P1+: 6,4 - ( 6,0 )
NRK P3: 5,1 - ( 5,4 )
P5 HITS: 4,2 - ( 4,9 )
RADIO NORGE: 4,4 - ( 4,7 )
NRK ALLTID NYHETER 4,4 - ( 2,7 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 66,4 - ( 63,7 )
P4-GRUPPEN: 22,1 - ( 25,0 )
BAUER MEDIA: 11,4 - ( 11,4 )
SE OGSÅ:
En god uke for radiolytting
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|