Korona-krisen fører til et dramatisk fall i radiolyttingen, særlig for de kommersielle aktørene. I uke 12 var den totale radiolyttingen på bare 56,4 %, mot 60,6 % uka før og 62,6 % i uke 10, viser PPM-målingene utført av Nielsen.
Uke 12 var den første hele uka med unntakstilstand i Norge og det er derfor det som sannsynligvis påvirker tallene mest. Alle aktører har mistet lyttere, men NRK klarer seg best av de tre nasjonale nettverkene.
I løpet av de siste to ukene har P4-gruppen og Bauer Media mistet en fjerdedel av sine lyttere og dette kommer på toppen av annonsør-bortfall. Alle enkeltkanaler går nedover, med unntak av NRK Alltid Nyheter, som er større nå enn de var for to uker siden.
Dette får nødvendigvis også konsekvenser for markedsandelen, men endringene der er ikke like dramatiske. NRK går selvsagt oppover på bekostning av de to andre. Lokalradio er ikke med på disse tallene.
LYTTERTALL UKE 12, 2020 ( i parentes uke 11 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 56,4 - ( 60,6 )
NRK TOTALT: 38,5 - ( 41,2 )
P4-GRUPPEN: 18,7 - ( 22,2 )
BAUER MEDIA: 10,6 - ( 13,2 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,3 - ( 25,9 )
P4: 10,5 - ( 12,5 )
NRK P2: 5,9 - ( 6,5 )
NRK P1+: 5,9 - ( 6,4 )
NRK P3: 4,5 - ( 5,1 )
NRK ALLTID NYHETER 4,2 - ( 4,4 )
P5 HITS: 3.0 - ( 4,2 )
RADIO NORGE: 3,4 - ( 4,4 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 67,7 - ( 66,4 )
P4-GRUPPEN: 22,0 - ( 22,1 )
BAUER MEDIA: 10,3 - ( 11,4 )
SE OGSÅ:
Korona-krisen påvirker radiolyttingen
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|