Mens norske myndigheter er avventende i forhold til særskilt krise-støtte til mediene, har danske myndigheter slått på stortromma og lanserer en ordning som også kommer reklameradioene til gode.
I de fleste land som er rammet av korona-krisen sliter mediene med tapte inntekter som følge av at annonsørene uteblir. Norske medier har vært nødt til å permittere mange medarbeidere og det skjer også i andre land.
Sist uke sa kulturminister Abid Raja at han ville avvente en krisepakke for norske medier for å se hvordan andre tiltak ville slå inn:
– Jeg er bekymret for den krevende situasjonen mange medier opplever. Samtidig vil mediene også kunne benytte seg av de generelle ordningene og tiltakene vi har lagt frem. Regjeringen og jeg vil fortløpende følge medienes situasjon, jobbe videre med ordninger og bidra til at medienes viktige samfunnsmessige rolle opprettholdes, sa Raja.
Danske myndigheter har allerede fått sin støtteordning på plass og gir konkret støtte til private medier som sliter økonomisk, melder radionytt.se.
De danske mediene vil få en erstatning fra myndighetene som tilsvarer 60 % av de tapte reklameinntektene i perioden 9 mars til 8 juni dersom nedgangen i salget er mellom 30 og 50 prosent. Ved en større nedgang stiger erstatningen til 80 %.
Det er beregnet at krisepakken har en verdi på 180 millioner danske kroner ( godt over 200 millioner norske kroner med dagens kurs). Støtten går til både papiraviser og nettaviser, frittstående digitale nyhetsmedier, Ukeaviser, reklameradio, tidskrifter og fagpresse.
– De danske mediene er en hjørnesten i vårt demokrati, og i den tiden vi er inne i er det viktig at vi har kritiske medier som kan levere troverdig informasjon og behandle de store utfordringene vi står ovenfor, sier kulturminister Joy Mogensen ifølge radionytt.se.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt