1. april startet den nye public-service-kanalen Loud opp sine sendinger i Danmark. Dette er en ny nasjonal privat radio finansiert med statlige midler og ikke reklame. Loud beskrives som en kanal med fokus på kultur og satser på unge mennesker. Den sender kun digitalt på DAB og via internett.
De første lyttertallene er svært nedslående for den nye kanalen. Faktisk var lyttertallene i kanalens første uke så lave at de ikke en gang ble tatt med i oversikten fra Gallups måling av lyttertall. Den minste kanalen som ble presentert var Mix 7, som hadde en ukentlig oppslutning på 9000, melder Journalisten.dk.
Mer konkret er grunnen at kanalen på enkelte dager ikke hatt målbar oppslutning og tallene er derfor for ustabile til å bli presentert offentlig. Det er dog viktig å huske at ikke målbart ikke er det samme som at ingen hører på, men det er altså ikke mulig å gi fornuftige tall for lyttingen.
- Vi har været her i 14 dage, så jeg vil også sige: Giv os lidt tid. Vi har heller ikke købt os til reklameplads på busser eller andre steder, og vi har ikke brugt mange penge på sociale medier. Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal, sier adm. direktør i Radio Loud Ann Lykke Davidsen til Journalisten.dk.
I tillegg til at kanalen startet opp midt i en verdensomspennende pandemi og økonomisk krise er det heller ikke enkelt å starte opp som en ren DAB-kanal, innrømmer direktøren:
- Vi har heller aldrig fået noget forærende. Når du starter en FM-kanal, overtager du mange lyttere, fordi folk allerede er tunet ind på den frekvens, FM-kanalerne sender på. Loud er slet ikke kommet frem på mange DAB-radioer, hvis folk ikke har rebootet deres system, sier Lykke Davidsen.
Selskapet Kulturradio Danmark A/S står for selve radiovirksomheten. Bak selskapet står ni erfarne radiostasjoner, som sender fra en rekke byer i hele Danmark. Dette er Radio Diablo, Radio Limfjord, Radio Max, Radio Globus, Radio Viva, Radio Victoria, Classic Rock Århus, Classic Rock København og Din Radio Østjylland.
Loud har inngått avtale med en rekke samarbeidspartnere på kulturfronten, som Roskilde Festival, Nationalmuseet og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. De har startet opp med medarbeidere på hjemmekontor og med redusert sendeskjema på grunn av korona-krisen
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt