Spotify har lagt fram sitt kvartalsregnskap for årets tre første måneder og det er stort sett gode tall for eierne.
Antallet aktive brukere øker både sammenlignet med forrige kvartal og i forhold til samme periode i fjor. Inntektene er også godt over første kvartal i fjor, men er faktisk litt ned sammenlignet med fjerde kvartal.
I første kvartal 2020 hadde Spotify 286 millioner aktive brukere, nær halvparten (130 millioner) er premium subscribers, altså de betaler for tjenesten for å slippe å høre reklame mellom sangene. Det er en økning på 31 % sammenlignet med første kvartal 2019 og opp 5 % sammenlignet med siste kvartalsrapport.
Den totale omsetningen i første kvartal var på 1,848 milliarder euro, det er en økning på 22 % sammenlignet med samme periode i fjor. Det er stabilt, med en nedgang på under 1 % i forhold til fjerde kvartal 2019. Men, man finner også noen tall som virkelig kan gi selskapets eiere en grunn til bekymring.
Annonse-omsetningen sviktet nemlig med hele 32 % i første kvartal, sammenlignet med de tre månedene før jul. Dette setter kvartalsrapporten i sammenheng med korona-krisen, og styret forventer en nedgang i annonseinntekter utover året.
Med disse tallene skulle man kanskje tro at Spotify er god butikk men det er det faktisk ikke. Selskapet gikk bare 1 million euro i overskudd (net income) i første kvartal, noe som dog er bedre enn på samme tid i fjor, da underskuddet var på 142 millioner euro.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt