Spotify begynte som en strømmetjeneste for musikk. De har hatt podkast i
flere år, men fortsatt vil de også satse på musikk. Dette snakket Johan
Seidefors om, som er Head of Content i Spotify Nordics.
Ved hjelp av algoritmer, lager Spotify individuelle Discover-spillelister
for brukerne. De har dette for både musikk og og podkast. Forventningen er
at utviklingen vil gå raskt de neste månedene.
Akkurat nå er algoritmene best på sjanger, men flere segmenter kommer. En
ny funksjon i podkast er trailer. Spotify skal være et verktøy for
skapere.
For musikere kan de se på demografien hvor folk lytter, hvor gamle de er
osv, som kan vise hvor fans er og hvor de bør ha konserter.
For de som bruker den reklamefinansierte gratisversjonen, kommer annonsene
med avbrytelse i podkast. Dette vil bli populært for annonsører framover.
Det som er interessant, er at i Norge hører mange podkast på sitt lokale
språk. Nordmenn hører podkast på Norsk, og svenskene hører podkast på
Svensk, i større grad enn de hører podkast på Engelsk.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt