Ikke uventet ble det full kollaps for medieannonseringen i april. Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 17,8 prosent i årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser mediebarometeret utarbeidet av Mediebyråforeningen.
Etter årets tre første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 7,9 prosent. - Vi går ikke ut med enkelt-tall for isolerte måneder. Men det er lett å lese at april har vært svært negativ. Jeg kan ikke huske å ha sett en større nedgang på Mediebarometeret på en måned, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Alle kanaler går tilbake, men radioreklame klarer seg faktisk relativt sett bedre enn de fleste, med en tilbakegang på rundt 15 % for årets fire første måneder samlet, sammenlignet med samme periode i fjor. Etter 1. kvartal var radio på samme nivå som året før.
Det ble omsatt radioreklame via mediebyråene for 102,997 millioner kroner i perioden januar til april, mot 120,444 millioner i den samme perioden i 2019.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,72 milliarder NOK i årets fire første måneder, mot 3,31 milliarder NOK i samme periode i fjor.
- Det er som forventet og i tråd med det vi sa i forbindelse med marstallene, som i begrenset grad var preget av Covid-19. At alle kanaler går tilbake, viser bare at vi nå ser at majoriteten av annonsørene har satt på bremsen, sier Merete Mandt Larsen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt