Vi er snart tilbake til hverdagen når det gjelder lyttertall i Norge. I Uke 19 gikk den totale oppslutning for alle radiokanaler opp til 61,4 %. Det går fram av PPM-tallene som Nielsen lager.
For sammenligningens skyld fant vi fram til tall fra før koronakrisen, nærmere bestemt uke 5, 2020. Den totale lyttingen var i uke 5 også på 61,4 %. Da hadde NRK samlet 40,5 %, mens NRK i uke 19 samlet hadde en oppslutning på 40,7 %. Det forteller litt om hvor nær en normalsituasjon vi er.
Samtidig kan vi se at de kommersielle aktørene har litt lavere oppslutning i uke 19 sammenlignet med uke 5. Men, sammenligningen er ikke like aktuell fordi Bauer Media hadde en spesiellt god uke i uke 5.
På den annen side går nå antall lytteminutter nedover igjen, noe som betyr at det er flere som hører på radio, men de hører ikke på radio like lenge. Det er fortsatt lenger lyttetid enn før koronakrisen, men det vitner også om at vi nærmer oss "normalen" igjen.
LYTTERTALL UKE 19, 2020 ( i parentes uke 18 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 61, 4 - ( 60,6 )
NRK TOTALT: 40,7 - ( 39,5 )
P4-GRUPPEN: 22,4 - ( 21,8 )
BAUER MEDIA: 13.3 - ( 13,5 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,9 - ( 24,6 )
P4: 12,4 - ( 11,6 )
NRK P1+: 7,0 - ( 7,2 )
NRK P2: 6,2 - ( 5,8 )
NRK P3: 4,6 - ( 4,6 )
RADIO NORGE: 4,3 - ( 4,1 )
P5 HITS: 3,8 - ( 3,9 )
NRK ALLTID NYHETER 3,7 - ( 3,6 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 65,7 - ( 65,6 )
P4-GRUPPEN: 23,2 - ( 23,0 )
BAUER MEDIA: 11,1 - ( 11,3 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 19: 145 - Uke 18: 148 - Uke 17: 149 - Uke 16: 150 - Uke 15: 152 - Uke 14: 153
Rating (%)
Uke 19: 6,2 % - Uke 18: 6,3 - Uke 17: 6,2 - Uke 16: 6,1 - Uke 15: 6.2 - Uke 14: 6,1
SE OGSÅ:
Nok en god uke for radio
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|