Lytterne er tilbake etter korona-krisen og de hører lenger på radio i antall minutter enn de gjorde i februar, men sammenligner vi med lyttertallene fra i fjor er det ikke like positivt.
De siste 4 ukene har radiolyttingen i gjennomsnitt vært 2,2 prosentpoeng lavere enn de var i de samme ukene i 2019. Det viser tall fra Nielsen Medias PPM-måling. Det utgjør en nedgang på rundt 4 % fra år til år.
Rød: 2020 Blå: 2019
I uke 21, 2020 var den totale daglige oppslutningen på 61,5 % mens den var på 63,8 % i uke 21, 2019. Forskjellen varierer fra uke til uke, men lyttingen i 2020 er aldri høyere enn den var i 2019 og nedgangen varierer mellom 0,9 og 3,1 prosentpoeng.
Dette er på ingen måte noe særnorskt fenomen. I Sverige faller også radiolyttingen fra år til år. I uke 21 var radiolyttingen i Sverige på 68,6 %, ned 4,4 prosentpoeng sammenlignet med året før. Nedgangen uka før var på 2,2 prosentpoeng, ifølge tall fra Kantar Sifo som radionytt.se viser til.
Nå kan det hende at korona-krisen spiller noe inn på tallene, men vi har de siste ukene slått fast at radiolyttingen i Norge er tilbake på nivå med det den var før mars. Ser vi på uke 21 er noe av det mest interessante at NRK alltid nyheter faller, mens Radio Vinyl går oppover.
LYTTERTALL UKE 21, 2020 ( i parentes uke 20 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 61,5 - ( 62,2 )
NRK TOTALT: 39,8 - ( 41,4 )
P4-GRUPPEN: 22,8 - ( 22,7 )
BAUER MEDIA: 13,6 - ( 12,7 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 25,0 - ( 26,0 )
P4: 12,5 - ( 12,7 )
NRK P1+: 6,9 - ( 7,0 )
NRK P2: 5,5 - ( 6,1 )
NRK P3: 4,9 - ( 4,8 )
RADIO NORGE: 4,2 - ( 4,1 )
P5 HITS: 3,9 - ( 3,5 )
RADIO VINYL 3,0 - ( 2,3 )
NRK ALLTID NYHETER 2,8 - ( 3,2 )
Vi melder ikke alle under 3,0 %
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 63,7 - ( 65,4 )
P4-GRUPPEN: 24,7 - ( 23,8 )
BAUER MEDIA: 11,6 - ( 10,8 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 21: 144 - Uke20: 144 - Uke 19: 145 - Uke 18: 148 - Uke 17: 149
Rating (%)
Uke 21: 6,2 - Uke20: 6,2 - Uke 19: 6,2 - Uke 18: 6,3 - Uke 17: 6,2
SE OGSÅ:
Lytterne er tilbake
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|