Oppslutningen om norsk radio har gått litt nedover de siste ukene, men er fortsatt langt over fjoråret. Bunnuka i fjor var uke 30, da bare 50,2 % hørte på radio i Norge. De ferskeste tallene i år er fra uke 29 og viser en oppslutning på 60,5 %. Det er dermed helt usannsynlig at vi kommer ned på fjorårets nivå.
Samtidig viser PPM-tallene som produseres av Nielsen at lyttetiden går opp, til dels kraftig. I uke 28 var den helt oppe i 161 minutter og vi må tilbake til koronakrisen for å finne lignende tall. Det betyr at det er noe færre folk som hører på radio, men de som hører lar radioen stå på lenger, til dels mye lenger enn før ferien.
Tallene viser ingen dramatiske forandringer når det gjelder forholdet mellom aktørene og enkeltkanaler, men det kan virke som om NRK klarer seg et hakk bedre gjennom sommeren, takket være relativt god oppslutning for NRK P1 og P1+.
LYTTERTALL UKE 29, 2020 ( i parentes uke 28 - uke 27), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 60,5 - ( 60,7 - 61,2 )
NRK TOTALT: 39,3 - ( 39,3 - 39,8 )
P4-GRUPPEN: 23,2 - ( 23,9 - 23,2 )
BAUER MEDIA: 15,1 - ( 15,0 - 15,5 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 25,6 - ( 26,0 - 25,3 )
P4: 12,1 - ( 12,5 - 12,8 )
NRK P1+: 7,3 - ( 7,1 - 7,1 )
NRK P2: 5,1 - ( 5,4 - 5,8 )
NRK P3: 4.5 - ( 4,4 - 4,4 )
RADIO NORGE: 4,4 - ( 3,8 - 4,7 )
P5 HITS: 4,3 - ( 4,4 - 4,1 )
Vi melder generellt ikke de under 4,0 %
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 64,2 - ( 63.0 - 63,8 )
P4-GRUPPEN: 23,2 - ( 24.4 - 23,1 )
BAUER MEDIA: 12,6 - ( 12.6 - 13,2 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 29: 156 - Uke 28: 161 - Uke 27: 154 - Uke 26: 150 - uke 25: 145 -
Rating (%)
Uke 29: 6,5 - Uke 28: 6,8 - Uke 27: 6,5 - Uke 26: 6,6 - Uke 25: 6,5
SE OGSÅ:
Ingen nedgang for radio denne sommeren
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|