Så kom likevel den tradisjonelle nedgangen i radiolyttingen om sommeren, men på et helt annet plan enn tidligere år. De to siste årene har oppslutningen falt ned til rundt 50 % midt på sommeren. I uke 31 i år var den på 58,4 og det er den laveste oppslutningen til nå i sommer.
Årsaken til den relativt høye oppslutningen er nok at de aller fleste nordmenn har ferie i Norge i år, men grunnen til at den nå går litt ned kan spores tilbake til at Norge har begynt å åpne sine grenser og noen har dratt ut av landet.
God tid og ferie i Norge førte til at mange hørte ekstra mye på radio i de første sommerukene, vi ser nå at både lyttetid og rating går ned, men begge to er likevel såpass høy at sluttresultatet er at omtrent like mange hører på radio nå som før ferien.
Internt kan det se ut som P4-gruppen er de som har gjort det best de siste par ukene, med økt markedsandel. Noe som ser ut til å skyldes at hovedkanalen P4 gjør det en tanke bedre enn sine konkurrenter. NRJ hadde faktisk også en svært god uke.
LYTTERTALL UKE 31, 2020 ( i parentes uke 30 - uke 29), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 58,5 - ( 59,6 - 60,5 )
NRK TOTALT: 37,4 - ( 38,2 - 39,3 )
P4-GRUPPEN: 22,0 - ( 22,6 - 23,2 )
BAUER MEDIA: 13,7 - ( 14,5 - 15,1 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,9 - ( 25,0 - 25,6 )
P4: 11,7 - ( 12,5 - 12,1 )
NRK P1+: 6,6 - ( 6,9 - 7,3 )
NRK P2: 4,7 - ( 4,8 - 5,1 )
RADIO NORGE: 4,1 - ( 4,1 - 4,4 )
NRK P3: 4.0 - ( 4,2 - 4.5 )
Vi melder generellt ikke de under 4,0 %
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 63,8 - ( 63,3 - 64,2 )
P4-GRUPPEN: 24,2 - ( 24,0 - 23,2 )
BAUER MEDIA: 12,1 - ( 12,7 - 12,6 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 31: 151 - Uke 30: 154 - Uke 29: 156 - Uke 28: 161 - Uke 27: 154
Rating (%)
Uke 31: 6,1 - Uke 30: 6,4 - Uke 29: 6,5 - Uke 28: 6,8 - Uke 27: 6,5
SE OGSÅ:
Lyttingen litt ned, men mye bedre enn i fjor
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|