Radioreklame gjorde det veldig bra i juli, skal vi tro tallene fra Mediebyråforeningen. Ifølge byråets mediebarometer er nedgangen for radioreklame i årets sju første måneder samlet på bare 5 %, sammenlignet med samme periode i fjor.
Etter årets seks første måneder var nedgangen på rundt 10 %, noe som skulle tyde på at omsetningen har bedret seg betydelig i juli sammenlignet med månedene før. Det bekreftes av tallene fra mediebyråene. Isolert i juli hadde radio en fremgang i forhold til juli i fjor på 34,6 prosent, ifølge en pressemelding.
For den totale reklameomsetningen via mediebyråene i Norge er det fortsatt triste tall. Den ble redusert med 17,9 prosent i årets sju første måneder sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det er på nøyaktig samme nivå som etter seks måneder.
Til og med juli er det omsatt radioreklame for 189,7 millioner kroner her i landet. På samme tid i fjor var tallet 198 millioner kroner. Det utgjør en nedgang på rundt 5 %.
Fremgangen for radio bekreftes av salgsdirektør Ove Søgård i P4-gruppen: - Vi ser at mange annonsører har stor tro på radio for tiden, og ved inngangen til sommeren opplevde P4-gruppen en voldsom pågangen fra både nye og gamle kunder som ville sikre seg plass på lufta.
P4-gruppen vil ikke gå ut med konkrete omsetningstall, men salgsdirektøren beskriver sommeren som særdeles god, til tross for at P4 måtte kansellere en allerede utsolgt sommerturne tidligere i år, sier Søgård til radionytt.no.
Foto: Mediebyråforeningen
For den totale annonseringen er det altså et helt annet bilde: - Når vi akkumulert pr juli er på samme prosentuelle nedgang som etter juni har fallet bremset opp, og kan være en indikasjon på at vi er over det verste, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 4,37 milliarder NOK pr juli, mot 5,33 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Isolert i juli, hadde internett en fremgang i forhold til fjoråret på 2,2 prosent, mens tradisjonell TV en tilbakegang på 44,3 prosent, sier Merete Mandt Larsen.
Etter syv måneder av 2020 faller dagspresse med hele 28,4 prosent og ukepresse/magasiner faller nesten like mye, med 25,7 prosent, i Mediebarometeret. Utendørs og kino går tilbake med henholdsvis 39,8 prosent og 60,0 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt