Koronakrisen fikk konsekvenser for norske lokalradioer. Det viser lyttertallene for 2. kvartal, som nå er publisert. Noen radiostasjoner fikk færre lyttere mens andre kommer styrket ut av kvartalet.
Solørradioen er fortsatt landets mest populære lokalradio, målt i oppslutning i sitt eget område og går faktisk litt oppover i siste kvartal. Det viser ferske lyttertall fra Kantar som er utarbeidet for Norsk Lokalradioforbund.
En annen radio som også gjør det bra er Radio Alta, som nå innehar tredjeplassen på vår liste. Radio 102 er fortsatt nummer to, til tross for en liten tilbakegang.
Ser man på lista så er det relativt lett å finne andre lokalradioer som også går litt ned og noen går en del ned. Da må man huske at tallene er for 2. kvartal, da Norge var sterkt preget av korona-krisen og også de nasjonale kanalene gikk nedover målt i oppslutning. Mye tyder imidlertid på at de som hørte på, gjorde det i lenger tid.
Kvartalets rakett er Trysilradioen som går opp fra 12 til 15 prosents oppslutning og Lokalradioene i Innlandet kan glede seg over at Radio Kongsvinger nå også er inne på lokalradio Topp 15.
KSU 247 går ut av lista, men det er trolig fordi de har utvidet sitt spørreområde og får dermed et vesentlig større dekningsområde og egentlig flere målte lyttere.
LOKALRADIO TOPP 15 2. KVARTAL 2020
Radiostasjon - Q2, 20 (% dag) - Q1, 20 (% dag)
1. Solørradioen - 27 - 26
2. Radio 102 - 24 - 25
3. Radio Alta - 19 - 17
4. Radio Ålesund - 16 - 18
5. Trysilradioen - 15 - 12
6. Radio Randsfjord - 14 - 15
6. Radio Tønsberg - 14 - 15
6. Elverumsradioen - 14 - 14
9. Radio Grenland - 13 - 14
10. Hamarradioen - 12 - 13
10. Radio Loland - 12 - 15
10. Radio Kongsvinger - 12 - NY
10. 1FM Molde - 12 - 16
10. Radio Trøndelag 12 - 13
15. Radio Tromsø 11 - 13
Ut av lista fra forrige kvartal: KSU 247 - (NY) betyr ny siden forrige kvartal, ikke nødvendigvis ny radio
Tallene er basert på lokalradioundersøkelsen utført av Kantar for Norsk lokalradioforbund. Tallene viser daglig oppslutning i egetdefinert område.
Denne listen sier ingenting om hvor mange som faktisk lytter, men den gir et klart signal om hvor populær en lokalradio er blant sine potensielle lyttere.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt