Trenden for radiolyttingen etter sommeren må sies å være god. Det ble en usedvanlig god sommer for norske radiokanaler, der lyttingen knapt gikk ned i løpet av ferieukene og ser vi på tallene for ukene etter sommeren ser det ut til at det har blitt en boost for radiolyttingen.
Det er selvsagt altfor tidlig å trekke noen bastant konklusjon, men lyttingen i uke 35 og uke 34 var høyere enn den var før sommeren startet. Den totale radiolyttingen ifølge Nielsens PPM-barometer har de siste ukene ligget på over 63 %, mens den før sommeren typisk lå på 61 og 62.
Av de nasjonale aktørene er det NRK som gjør det best hvis vi ser isolert på de tre siste ukene. Sammenlignet med før sommeren gjør både NRK og P4-gruppen det bra, mens Bauer henger litt etter og er omtrent på nivå med før sommeren.
Dette finner vi igjen på enkeltkanaler, der Radio Norge faller nå er på sisteplassen blant de sju store kanalene. Radiokanalen med størst fremgang de siste ukene er NRK P2. På den annen side faller antall lytteminutter, noe som tyder på at folk ikke har tid til å høre så lenge på radio som de hadde på sommeren.
LYTTERTALL UKE 35, 2020 ( i parentes uke 34 - uke 33), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 63,1 - ( 63,2 - 61,3 )
NRK TOTALT: 40,6 - ( 41,0 - 38,9 )
P4-GRUPPEN: 24,3 - ( 24,2 - 23,7 )
BAUER MEDIA: 14,6 - ( 14,2 - 15,2 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 25,8 - ( 26.0 - 25,2 )
P4: 13,8 - ( 13,6 - 13,4 )
NRK P1+: 6,7 - ( 6,8 - 6,6 )
NRK P2: 6,2 - ( 5,8 - 5,6 )
NRK P3: 4,6 - ( 4,9 - 4,9 )
P5 HITS: 4,5 - ( 4,7 - 4,6 )
RADIO NORGE: 4,4 - ( 4,7 - 5,0 )
Vi melder generellt ikke de under 4,0 %
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 64,7 - ( 65,6 - 62,9 )
P4-GRUPPEN: 24,1 - ( 23.6 - 24,9 )
BAUER MEDIA: 11,2 - ( 10,8 - 12,2 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 35: 148 - Uke 34: 149 - Uke 33: 150 - Uke 32: 149 - Uke 31: 151
Rating (%)
Uke 35: 6,5 - Uke 34: 6.6 - Uke 33: 6,4 - Uke 32: 6,3 - Uke 31: 6,1
SE OGSÅ:
Radiokanalene nesten ingen hører på
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|