Allerede for to uker siden kunne vi melde at lyttertallene i høst ligger over lyttertallene fra våren. De siste to ukene har bekreftet denne trenden, viser PPM-tallene fra Nielsen.
Den totale lyttingen går såvidt litt frem, men oppslutnings-messig er det NRK som går fremover, mens P4-gruppen går litt tilbake.
Det er hovedkanalen P1 som slår bedre ut for NRK mens hovedkanalen for P4 gir en liten tilbakegang for P4-gruppen. Tatt i betraktning at man ikke skal slå for mye fast på en ukes tall kan man si at det er ingen dramatiske endringer.
En ting man kan si noe om er at lyttetiden fortsetter å gå nedover, altså lytterne bruker nå litt kortere tid på radio enn de gjorde før, men siden oppslutningen er relativt god er også ratingen relativt god.
Ratingen forteller hvor mange som hører på i et gitt tidspunkt og er særdeles viktig for annonse-salget.
LYTTERTALL UKE 37, 2020 ( i parentes uke 36 - uke 35 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 63,4 - ( 63,6 - 63,1 )
NRK TOTALT: 42,0 - ( 41,4 - 40,6 )
P4-GRUPPEN: 23,6 - ( 24,4 - 24,3 )
BAUER MEDIA: 14,5 - ( 14, 9 - 14,6 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 26,5 - ( 25,6 - 25,8 )
P4: 13,0 - ( 13,2 - 13,9 )
NRK P1+: 6,9 - ( 6,8 - 6,7 )
NRK P2: 6,5 - ( 6,7 - 6,2 )
NRK P3: 5,1 - ( 5,2 - 4,6 )
P5 HITS: 4,7 - ( 5,4 - 4,5 )
RADIO NORGE: 4,6 - ( 4,8 - 4,4 )
Vi melder generellt ikke de under 4,0 %
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 64,5 - ( 64,4 - 64,7 )
P4-GRUPPEN: 24 - ( 23.9 - 24,1 )
BAUER MEDIA: 11,5 - ( 11,7 - 11,2 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 37: 147 - Uke 36: 144 - Uke 35: 148 - Uke 34: 149 - Uke 33: 150 -
Rating (%)
Uke 37: 6,5 - Uke 36: 6,3 - Uke 35: 6,5 - Uke 34: 6.6 - Uke 33: 6,4 - Uke 32: 6,3 - Uke 31: 6,1
SE OGSÅ:
Bedre lyttertall enn før sommeren
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|