De gode lyttertallene holder seg og er nå en klar trend. Som nevnt flere ganger før er lyttertallene i høst bedre enn de var i våres. De er også generellt noe høyere enn de var i fjor høst, men den trenden er ikke like tydelig, og det er normalt at lyttertallene går oppover mot jul.
Ser vi på de siste lyttertallene er det nå temmelig nøyaktig 64 % av befolkningen som hører på radio daglig, det tilsvarer temmelig nøyaktig 3 millioner mennesker. Fremgangen er jevnt fordelt på alle de store aktørene som er med på Nielsens PPM-måling.
Hva som ligger bak de siste ukers økning er ikke like lett å si noe om, for går man ned på enkeltkanal-nivå er det i grunnen lite endring fra uke til uke, noe som styrker teorien om at lyttertallene har etablert seg på et høyere nivå enn i våres.
Det samme kan sies om antall lytteminutter og rating, noe som igjen gjør at vi kaller dette for svært trivelige lyttertall. Dersom vi også i år får et oppsving i lyttertallene nærmere nyåret kan vi kalle 2020 for et relativt godt år for radiolytting, til tross for koronakrisen.
LYTTERTALL UKE 39, 2020 ( i parentes uke 38 - uke 37 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 64,1 - ( 64,0 - 63,4 )
NRK TOTALT: 42,5 - ( 42,4 - 42,0 )
P4-GRUPPEN: 24,0 - ( 23,9 - 23,6 )
BAUER MEDIA: 15,1 - ( 15.0 - 14,5 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 26,3 - ( 26,8 - 26,5 )
P4: 13,0 - ( 12,8 - 13,0 )
NRK P1+: 6,7 - ( 6,5 - 6,9 )
NRK P2: 6,5 - ( 6,0 - 6,5 )
NRK P3: 5,1 - ( 5,3 - 5,1 )
P5 HITS: 4,8 - ( 4,5 - 4,7 )
RADIO NORGE: 4,8 - ( 4,5 - 4,6 )
NRK mP3: 3,8 - ( 3,7 - 3,6 )
Vi melder generellt ikke de under 4,0 %
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 65,8 - ( 65,4 - 64,5 )
P4-GRUPPEN: 22,6 - ( 23,4 - 24 )
BAUER MEDIA: 11,6 - ( 11,2 - 11,5 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 39: 145 - Uke 38: 144 - Uke 37: 147 - Uke 36: 144 - Uke 35: 148 -
Rating (%)
Uke 39: 6,5 - Uke 38: 6,4 - Uke 37: 6,5 - Uke 36: 6,3 - Uke 35: 6,5
SE OGSÅ:
Lyttertallene holder seg på et godt nivå
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|