Jeg var ikke i tvil om at når Norge stengte ned i mars, ville
annonsemarkedet bli mindre enn det hadde vært i en normal situasjon. Mange
lokalradioer har gode inntekter fra radiobingo, men det er også mange
lokalradioer som har reklame som eneste inntektskilden. Det er gjerne
reklame for utesteder som naturligvis måtte stenge og da trengte de ikke
å kjøpe mer reklame, eller kunne like godt ta pause fra reklamen og ha de
pengene tilgode til gjenåpning ved en senere anledning.
Radio Metro-sjefen mener at koronakompensasjonen favoriserer de store. P4
og Bauer Media fikk over 5 millioner hver, mens Radio Metro fikk 210 680
kroner. Bakgrunnen var at Metro-gruppen permitterte ansatte når
koronakrisen startet. Dette ble gjort for å overleve og ikke drive på
kreditors regning, som ikke er tillatt. Det ble dessverre grunnlaget for å
trekke i kompensasjonen for Radio Metro sin del.
For meg virker det litt rart å redusere støtten på grunnlag av å
måtte permittere ansatte når koronakrisen startet. Det ble gjort for å
overleve en vanskelig situasjon, som var grunnen til at denne
kompensasjonsordningen kom.
Min forventning var at kompensasjonsordningen skulle gis på bakgrunn av
hvor mye lokalradioene hadde tapt økonomisk på denne krisen. Istedenfor
blir grunnlaget redusert på grunn av at ansatte måtte permitteres når
koronakrisen startet.
Vi trenger lokalradioene og folk er glad i dem. Da
trenger vi støtteordninger som holder de godt i livet, istedenfor å
favorisere de store.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.smsindre.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt