Mens de kommersielle tv-virksomhetenes totale inntekter økte i 2019 som følge av vekst i brukerinntektene, falt de kommersielle nasjonale radiokanalenes inntekter kraftig. Med en nedgang på over 12 prosent, eller 66 millioner kroner, ble de nasjonale radioselskapenes lønnsomhet betydelig svekket i fjor.
– Mens godt over halvparten av avisenes og de nasjonale kommersielle tv-kanalenes inntekter kommer fra andre kilder enn annonser, er reklame så godt som eneste inntektskilde i de kommersielle radiokonalene. Dette gjør radiokanalene særlig sårbare for markedsendringer, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Samtidig viser det seg at de lokale kringkasterne omsatte for 226 millioner kroner i fjor. Det betyr en økning på 23 % sammenlignet med året før. Tallene kommer fram i en økonomirapport om mediebransjen som Medietilsynet står bak. Økningen for lokalradio skyldes i all hovedsak økt reklameomsetning.
I sin rapport skriver Medietilsynet: - I løpet av 2017 og 2018 avviklet de nasjonale radioaktørene sine FM-sendinger og kringkaster etter det bare sendinger i DAB-nettet. Inntektsfallet til radioene i 2018 faller sammen med avviklingen av FM-sendingene, og inntektsfallet fortsatte i 2019.
Driftsresultatet for kommersiell riksdekkende radio ble redusert med 34 millioner kroner til 14 millioner kroner i 2019. Også i 2019 var fallet i driftsinntekter større enn reduksjonen i driftskostnadene. Radiovirksomhetene kuttet i kostnader i 2019, men kuttene veide ikke opp for inntektsfallet samme år.
Rapporten omhandler i all hovedsak økonomien for 2019, men tar også med setninger om 2020 og konsekvensene av koronapandemien. Her står det lite om radio spesiellt, men det står å lese at norske aviser, radio- og tv-virksomheter hadde et inntektstap på sju prosent fra april til august i år mot samme periode i fjor.
I samme periode falt annonseinntektene med 19 prosent. – Tallene dokumenterer at pandemien har forsterket annonsefallet i redaktørstyrte medier, sier Velsand. I perioden april til august i år ble driftsinntektene til de lokale radiovirksomhetene redusert med 16 prosent, mens de nasjonale kringkasterne mistet 7 prosent i driftsinntekter og 18 prosent i annonseinntekter, kommer det fram i rapporten.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt