Etter at det ble lyst ut og etablert tre riksdekkende radiokanaler på FM i Sverige i 2018 gikk oppslutningen om kommersiell radio i taket. Nå ser det helt annerledes ut på lyttertallene.
I uke 48 var det bare 66,4 % som hørte på radio i Sverige, målt i daglig oppslutning. Det er en nedgang på hele 5,4 % sammenlignet med samme uke i 2019, viser tallene som er utarbeidet av Kantar Sifo og gjengitt av radionytt.se.
Men, ser man på de kommersielle blir det virkelig ille, nedgangen totalt for de kommersielle kanalene er på hele 11,1 % sammenlignet med samme uke i fjor.
Det er en voldsom nedgang og man skal være forsiktig med å se på enkeltuker. Men, en kjapp titt på uke 47 viser også nedgang, på 3,1 for radio totalt og på 9,7 for de kommersielle kanalene.
Nå skal man ta i betraktning at det er koronapandemi også i Sverige noe som kan påvirke tallene. At SR P1 er den eneste kanalen som går oppover i uke 48 styrker den hypotesen.
Mest nedgang av alle har Rix Fm, som har mistet en tredel av sine lyttere det siste året og blitt forbigått av erkekonkurrenten Mix Megapol
I Norge har radiolyttingen holdt seg noe mer stabilt og det betyr at norske og svenske lyttertall begynner å nærme seg hverandre. Siste tall i Norge er fra uke 47 og da var det en total daglig oppslutning på 62,7 % i Norge. I Sverige var det i den uka en oppslutning på 67,0. Det er dog viktig å huske at ikke alle kanaler er med i tallene, hverken i Norge eller i Sverige.
LYTTERTALL SVERIGE, UKE 48, 2020 Daglig oppslutning i % -(opp/ned fra uke 48, 2019)
RADIO TOTAL: 66,4 (- 5,4 )
SVERIGES RADIO: 51,0 (- 0,6 )
KOMMERSIELL RADIO: 29,2 (- 11,1 )
SR P4: 36,4 (- 0,9 )
SR P1: 16,5 (+ 1,7 )
MIX MEGAPOL: 10,6 (- 3,8 )
RIX FM: 9,5 (- 5,8 )
SR P3: 7,6 (- 1,8 )
NRJ: 6,4 (- 3,3 )
STAR FM: 4,0 (- 3,1 )
Bauer Media totalt: 20,6 (- 6,6 )
NENT Group totalt: 14,7 (- 8,0 )
SE OGSÅ: De kommersielle tar fra Sveriges Radio
Si din mening på vår: Facebook-side Du finner oss også på TWITTER
|
|