Det er stor interesse for julemusikk på radio. De viser de ferskeste tallene fra Nielsens PPM-målinger. Både P4-gruppen og Bauer opplever nå solid økning med sine kanaler, P7 Klem og P24-7 Kos
Det som gjør dette spesiellt er at de siste offentliggjorte lyttertallene stammer fra siste uke i november! Likevel klarte P7 Klem Julekanalen en daglig oppslutning på 5,9 % og P24-7 Kos Juleradioen en oppslutning på 2,9 %
Begge kanaler har hatt en markant økning de siste ukene og begge kanaler har nå omtrent tre ganger så mange lyttere som de hadde fire uker før, altså i slutten av oktober. De har også til felles at de er kommersielle stasjoner som kun spiller julemusikk.
- Julen er en veldig spesiell tid og vi opplever at nordmenn vil forlenge denne perioden. Desember er rett og slett ikke lang nok. I år er nok behovet ekstra stort for å hygge seg med de nærmeste og føle på de fine tradisjonene, sier programredaktør Anders Opsahl i P4-gruppen
- Vi opplever god vekst allerede tidlig i november, så lytterne er helt klart mottakelige for julemusikk tidlig også i år, sier programdirektør Kristoffer Vangen i Bauer Media.
For P7 Klem betyr lyttertallene at 274 000 nordmenn ville høre på julemusikk allerede i november. Det er på nivå med lyttertallene i fjor og da fikk kanalen doblet sin oppslutning i løpet av desember. For P24-7 Kos er tallene faktisk litt lavere enn i fjor, men også de økte kraftig i desember:
- Selv om tallene for Juleradioen er svært gode, ligger vi litt bak fjoråret enda. Ellers det åpenbart at julemusikk fenger. Ikke minst når vi også ser på de gode tallene til Juleradioen fra Nent og til NRK Super Jul, sier Kristoffer Vangen.
NRK har tradisjonellt vært litt mer tilbakeholdne med rene julemusikk-kanaler, men barnekanalen NRK Super Jul doblet sin oppslutning fra uke 47 til uke 48 i år til 1,2 % daglig oppslutning.
Det ser også ut til at julemusikken fører til en liten økning i den totale lyttingen, som gikk litt opp i uke 48. Men, samtidig gikk NRK P1 og P4 Hovedkanalen litt ned, noe som kan tyde på at disse kanalene taper lyttere til sine egne julekanaler. Radio Norge har derimot en stabil oppslutning.
Det er først og fremst musikken som er årsaken til julestasjonenes popularitet, men både Julekanalen og Juleradioen har programledere og annet innhold:
- Som i julen ellers har vi gavedryss i form av hyggelige konkurranser med fine premier. Vi byr også på kjente og kjære navn som kommer innom som gjesteprogramledere. Erna Solberg, Hanne Krogh, May-Britt Andersen, Kurt Nilsen, Bjørn Eidsvåg og Sissel Kyrkjebø, for på nevne noen, vil presentere sine julefavoritter og sette oss i den rette førjulsstemningen, sier Anders Opsahl i P4-gruppen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt